Alla inlägg under juni 2013

Av livetsprovning - 25 juni 2013 13:26

Helt otroligt har det gått 1 vecka sen jag skrev sist?


Har väl inte hänt så mycket egentligen...


Nu är jag inne på min sista vecka med arbetsträning.... Nu övergår det till träning hos sjukgymnasten över sommaren och sedan blir jag väl kallad när handläggaren på AF är tillbaka från sin semester ....


Tränade förra onsdagen...

Hade förberett mig på ett svettigt pass.... Tog med ombyte o allt...Men det va onödigt... Körde mjuka lätta övningar... + att jag körde bänkpress....

Men den ska jag köra mindre av nästa gång i morgon....

För jag va skakis och har haft mer värk och varit stelare,men det är klart det gjorde ju inte saken bättre att jag glömde att ta medicinen i 2 kvällar.... Hua det blev reaktion på en gång!


På midsommar aftonen va vi hem till min mamma och pappa, pappa har nu fått syrgasmaskinen...

Tycker han har blivit så "gammal" sen jag såg honom sist... Krokig i ryggen/nacken lixom,precis som om näsgrimman drar ner honom på nått vis....

Han hade tydligen fått andnöd när han hade varit utan på en ganska kort bilresa...

Men det är klart det blir väl en psykisk press oxå,att han är utan luft...


Lördagen va vi bara hemma och jag knåpade lite ...


På lördagskvällen hade jag mer värk,kände mig speedad,så det blev en lugnande och sedan lurade jag in armarna i min mjuka gosiga morgonrock....

När vi vaknade på söndagen så kändes det som om jag inte had sovot nått... Men det har jag...Men dom senaste dagarna har varit så när jag vaknar känns inte som om jag har sovit,fast jag har det...


Men jag såg i går att det är fullmåne...


På söndagen vakande jag med mer värk och allmänt sliten... lätt utmattad. men på em åkte  vi till svärföräldrarna för svärmor fyllde år,så vi fick middag där och sedan kaffe och tårta...


Idag är det inte nå mycket bättre.... Trött, seg och lite lätt värk i armarna....


Men idag blir det en lugn och vilsam dag har inga måsten!



Av livetsprovning - 18 juni 2013 20:58

Ja idag har det varit en så skön lugn dag!   


Skapar en ny kategori: Må bra dagar!


För det är ju viktigt att skriva även när man mår bra,lite reflektioner om det osv...


Igår så var jag på en föreläsning med Olof Röhlander, om mental träning och hur det mentala tänket kan påverka en!

Och tänk vad viktigt det är att komma ihåg att blicka frammåt!

Att bakspegeln ska vara mindre än framrutan!   


Jag försöker att vara en positiv människa,men ibland när värken och orken är kass då är det svårt!


Men man måste nog träna sig på att leva här och nu och kanske vara mer nöjd med det lilla här i livet...


Han berättade om sin bardom och om hur hans föräldrar hade bestämmt sig för att sluta sin jobb och ta över driften på en sportaffär.... Och efter några år gick det så illa så till slut blev det konkurs....

Dom levde 2 år på existensminimum.... Och hur det va när det vände när pappan fick ett jobb och kurvan vände uppåt... Han sa det att egentligen skulle alla få uppleva hur det är att leva på existensminimum,även om det inte är så roligt så är det en nyttig upplevelse....


Och det är sant! Man kan ändå känna sig "rik" fast man egentligen är fattig som en råtta, det vet jag nu efter hur det har varit...


Jag köpte hans böcker,så min utmaning i sommar blir att iallafall ha läst 1 av dom...


Åter till dagen idag!


Har känt ett sånt lugn och frid känsla i kroppen.... Tänkte kliva upp rätt "tidigt" men då vaknade sambon och frågade vart jag skulle...   

Så jag va upp en sväng med senad kröp jag ner bredvid honom.... Vi låg och små pratade och hade det allmänt mysigt... Blev efter en stund så tvärtrött! Han klev upp och skulle åka o jobba och jag trodde att jag skulle somna om,men icke...


Satte igång en tvättmaskin och sedan även diskmaskinen....


När jag fikat så gick jag ut och plockade fram träbacken som jag har börjat måla vit, så när jag höll på med det kom sambon hem. Han fortsatte klippa gräsmattan.... Och sedan bjöd jag honom på kaffe ute i hamocken!


När vi satt där så va han så full i sjutton!     

Så när jag skulle ta en kaka aå aköt han iväg hamocken så jag inte nådde..... Och sen skrattade han så gott!

Jag satt där och NJÖT, ÄNTLIGEN så börjar han bli mer lik sig själv!


Jag tror att han oxå myste, och tyckte att vi hade en trevlig stund!         


Jag la mig sen i hamocken och gungade några minuter och mådde gott,sa det till sambon att detta har jag nog inte gjort sen jag va 12-13 år....

Sedan gick jag in och hämtade glasspinnar som jag satte igång och målade vita..... Har sett hur dom har gjort "staket" av sånna i en hobby tidning.... Har funderat rätt länge på att måla dom vita men det har inte blivit av,men nu när penseln ändå va vit,så tog jag och gjorde det....


När sambon va klar med klippningen så kom han och satte sig och vi pratade lite...Så plötsligt kommer det en bil upp på gårn..... Ur kliver en 85-årig farbror som sambon har hjälp några gånger med hans bil,men jag har intre träffat honom tidigare.... En mycket pratsam man...    Och han hade med sig sockerkaka som han hade köpt! Så vi fick dricka kaffe igen och vi  surrade på,ja han va nog kvar i 2 timmar minst!


Hade tänkt att göra lav i ugnen idag,men eftersom att klockan va över 6 när han åkte så tog vi och gjorde pytt i panna istället!   


Så idag har det varit en mysig,må gott dag! Jag har njutit i fulla drag!


I morgon blir det ett nytt "kapitel" jag ska börja träna hos sjukgymnasten!   

Jag ser framemot det och ser det som ett steg närmare operationen,för det är viktigt att vara i så god kondition som möjligt inför den,så att rehabiliteringen går så bra/fort som möjligt!


Sen vet jag ju att jag mådde ju så himla bra/gott,när jag tränade 3-4 gånger i veckan innan jag blev sjuk, så jag hoppas att jag kan få till ett bra program som min kropp oxå ska gilla!   







Av livetsprovning - 16 juni 2013 21:04

Ja det blev inte så mycket denna helg.....


Hade inplanerat att jag skulle åka på hobbyträff...Men eftersom att jag har varit ur gängorna i några dagar så bestämde jag mig för att vara hemma.....


Och det va nog tur,för på lördagen va det inte direkt nån jätte fart....Det va loppis här omkring i helgen ett arrangemang som dom har haft rätt mycket annonser om,så jag åkte på några,men åkte sedan hem och vilade igen....


Sedan när jag hade laddat på lite så knåpade jag lite i hobbyrummet...


Idag söndag så skulle vi åka iväg på ett ställe med pärlan där dom har lite 50-tals inspirerat tror jag att det är....


Tvättade pärlan i morse,men sedan drog det igång och regnade och det har regnat hela dan mer eller mindre...

Så det va nog tur att vi inte åkte....


Har istället gjort lite kort...


Har ikväll pratat med syrran...... Hennes make hade ringt på hemtelefon nere hos andra syrran och han frågade om hon visste vart hon hade sin mobil... Ja den ligger på laddning.... Men nej det gjorde den inte....


Han hade ringt 4 ggr och alla gånger hade Johanna svarat.... Så nu har hon lärt sig att svara på syrran mobil!    Hej! Det är Johanna och Tilda!      Mosters småpipor!


Hon är så duktig,hon snappar upp och lär sig så fort! Hon är ju bara 2,5 år!


När dom va här på nationaldagen så försvann båda 2 och vi hittade dom uppe på stegen... Johanna va bara sekunder från att kunna kliva över på taket,och Mathilda va halvägs uppe på stegen!

Det går ju så vansinnigt fort! Tänk om dom hade ramlat ner!



Hade ett litet snack i går med sambon om hur han mår..... Och han tycktes själv tycka nu att han märker skillnad...Men han blir så trött säger han,,,Ja men sade jag det är ju inte så konstigt,du är väl ungefär som mig...Du tror att du är pigg/frisk,men det är ju faktiskt inte så längesen sen du mådde så dårligt.... Och han höll med.... Och han tror nog att nu är jag frisk nu ska jag orka göra allt som jag vill,men det funkar ju inte riktigt så...


Har idag funderat på hur det har varit hela vintern.... Och vilket tungrott ställe det har varit här hemma och att jag ibland hade starka tankar på att flytta....

Men idag är jag tacksam att jag höll ut,för jag har "fått tillbaka" min kärlek...

Inte riktigt fullt ut,men det är STOR skillnad på hur det har varit!


Tänk om jag hade bestämmt mig för att flytta och inte fått uppleva detta?

Att inte få uppleva att det vände... Tänk om jag hade lämnat honom när det va som värst... Vem vet vad som skulle ha kunnat hända... Eftersom att han hade mörka tankar...


Nu hoppas jag på att det fortsätter så här och att det bara blir bättre och bättre!



Av livetsprovning - 14 juni 2013 19:49

Näe idag är det neråt igen....


Knåpade med lite kort igår.... Men skulle nog ha legat istället eller gjort nått annat...


Va så speedad när jag gick o la mig så jag fick ta en lugnande,men det hjälpte föra...Klockan va över 2 när jag till slut slocknade... Och sedan ringde klockan vid 8 i morse...Kändes som om jag inte hade sovot nått....

Så himla seg och slut....


Men klädde mig och stack på jobbet....

hade möte med coachen idag.... Men det va bara för att "kolla läget" eftersom att jag gick hem tidigare i onsdags...


Plcokade och donade med besticken som jag hade hållit på med dom senaste gångerna.... Det va en del högar med rätt många bestick av varje och bestick lådorna va rätt så små som jag skulle sortera in dom i så jag undrade om jag skulle plasta in dom för sig.... Näe men det spelar ingen roll kassta ner dom i den där lådan/backen så blir det sålt ändå....

Ja ha ja... Men varför skulle jag då stå och sortera dom och para ihop och sedan lägga i bestick lådor och plasta in så att man skulle kunna sälja dom som typ "startkit" för nån som typ flyttar hemifrån eller till sommartugan...


Då har jag ju stått där i en "massa" timmar och donat med detta och sedan ska jag ändå slänga ner dom i en låda...


Ja ja... Men jag har endel kvar som jag tänkte att jag ska gå igenom och se om jag hittar mer av dom som jag har parat ihop sen förut...Sen kan det ju vara bra och rensa,och skicka en del på bistånd,för det är så himla mycket bestick!!

Så när jag körde ut vagnen med det som jag va klar med så höll båda cheferna på med porslin...och då fårgade dom hur länge jag hade kvar osv. och jag talade om som det va att till veckan och 14 dagar framåt så blir det måndag och fredag som jag ska vara hos dom onsdagar ska jag börja hos sjukgymnasten och den 30 juni så går mit beslut ut  så över sommaren ska jag vara hos sjukgymnasten....


Men jag sa det att jag hoppas att jag får komma tillbaka hit till er till hösten,får jag det? INGET svar?!!

Ja det är ju inte dom som "beslutar" om det,men dom kunde väl ha sagt nått?!!


För jag har det som fundering att det kanske är bra om man kan vara där till hösten innan jag ska opereras,om jag nu får ett ja på det,och sedan efteråt...För det känns lite konstigt om jag skulle börja på ett nytt ställe och sedan ska jag bli sjukskriven efter operationen...


Men det kändes konstigt att dom inte sa nått..... Men jag tror dom va jätte stressade,för hon som har haft hand om porlin och dyl,hon slutade  hux flux igår...För hennes son har tidigare bott hos sin far men har nu flyttat till henne och han klarar sig inte själv och nu slutar skolan och han får ingen "assistans" över sommaren så hon blev tvungen att sluta och vara hemma med honom... Så nu är det inte mycket folk där..... Och den sista juni slutar jag i o för sig så har jag ju bara gjort 25% men ändå... Och hon som är "lill chef" hon har till sista Juli.... Jag fattar inte hur det ska bli....


Men men .... Idag ialla fall så har jag varit slut/seg och utmattad..... Sambon sa redan i morse att du kanske ska stanna hemma! Gå och lägg dig....

Men plickten framför allt!


Så när jag kom hem tog jag lite fika och sen slockande jag i soffan....


Nu har jag sån där värk som jag har när jag har gjort för mycket..... Värker i armbågarna och ut i handlederna och ut i fingrarna.....


Magen har varit riktigt kapputt idag.... Helt kaos! Men så blir den när jag har gjort för mycket....   

Av livetsprovning - 13 juni 2013 17:48

Ja igår va ingen bra dag.....


Redan när jag vaknade så va jag så himla slut......

Men trodde att det skulle gem ed sig bara man varit uppe en stund....


På vägen till arbetsträningen så satt jag mer eller mindre bara och stirrade rakt fram.... Ingen bra chaufför....


Väl där så fortsatte jag med besticken som jag har hållit på med och sorterat dom senaste gångerna... Och sedan blev det mentalträning/avslappning...

Och coachen såg nog hur trött jag va.... Så hon tyckte att jag skulle äta lunch och sedan åka hem....


Och det va nog en bra ide,även om jag tänkte tjuras på... Men då sa hon,va inte så tjurig nu!! åk hem!!


Det va första gången som jag har åkt hem.....


Väl hemma tog jag lite melon och la mig i soffan för att kolla på lite tv,men slocknade.... Och sov/låg till 17 ca....


Värken va inte så farlig,men lite så där som varnar att nu har du gjort FÖR mycket....


Tog 1 lugnande först,men fick ta 1 till på kvällen.....


På kvällen åkte vi till svägerskan och hon bjöd på en god rabarber paj/kaka... Den ska jag nog ta och göra någon dag....


Idag är det lite bättre,men känner mig svag.... Lätt utmattad.... Ungefär som om det ligger och lurar och kan "slå till" när som helst.....

Har varit inne och knåpar i hobbyrummet i dag.... Perfekt väder för det för det har regnat hela dan!

Av livetsprovning - 11 juni 2013 20:42

Då blir man påmind om saker "bara så där".....


Höll på och letade en text som man kan ha i kort ,om någon ska gifta sig....


Och "sladdade" då in på några helt andra dikter....


Då plötsligt kastades jag tillbaka till där och då.....


Saknaden efter något väldigt kärt...Nått som idag skulle ha gjort att vi oxå blev en familj....

Men vårt öde ville något annat.....

Ibland får jag tankar om hur skulle det ha varit idag? Vad skulle vi ha gjort? Ja frågorna kan vara många,men något svar på dom får vi inte... Inte just nu iallafall....


Tänkte då spara dikten,men gjorde det inte och har funderat på den....

Och nu tror jag att jag har hittat igen den.....


Till hösten är det 2 år sedan,när vi rycktes från hoppet till en förtvivlan..... Och allt krångel runt om som det innebar.... Helt otroligt...Tiden går även om det inte känns så längesen!

Idag skulle du mitt    ha varit ungefär 1,5 år.... Om allt hade gått som vi hade velat....


Det är väl inget som jag tänker på varje dag...Men ibland så ramlar det över en... Hur skulle det ha varit??


Här kommer dikten....


Var inte arg lilla mamma
jag var tvungen att gå.
När dom klippte banden,
orkade inte mitt hjärta att slå.

Älskade pappa,
mitt liv blev så kort.
Ta hand om varandra,
när jag flyger bort.

Jag vet att ni gråter
och det finns ingen tröst,
men lyssna till era hjärtan
och ni kommer höra min röst.

jag finns inte bland er,
men jag finns ändå
Jag hör era böner
och älskar er så!




Idag/just nu så känns det jobbigt..... Att tänka på hur det har kunnat varit...


För många många år sen så tänkte jag...Tänk om jag oxå mister mitt första barn!?

Det va tankar jag tänkte för jag har "följt" rätt så mycket med olika saker i min mors spår....

Det som hon har drabbats av har även jag drabbats av....


Men man kan ju samtidigt inte tänka så... Det kan ju vara tillfälligheter... Men ändå....


Så för några dagar sen så höll jag på och tänkte på det där..... Och det blev ju faktiskt så.....

Mamma miste sitt första barn... Och det gjorde även jag....



Av livetsprovning - 10 juni 2013 20:27

Sov som en kratta i natt......


Hade så ont i benen när jag la mig.... Men jag tror inte att det va för att jag hade slut på medicinen,eftersom att receptet inte hade gått in i fredags så tog jag dom sista på lördagen...

Utan jag tror att det är för att jag har helt enkelt gjort FÖR mycket den senaste veckan....


Men hur som haver så kravlade jag mig upp och åkte på jobbet,fortsatte och sortera alla bestick och blev inte klar idag heller....


Hade ett möte med cotchen och vi diskuterade lite ang sommaren.... Om jag skulle gå över på arbetspraktik...Men då blir det erikshjälpen som ska ha hand om mig och det kanske inte är så smart när det blir semestrar och allt framöver....

Så hon skulle kontakta sjukgymnasten och höra om jag kunde börja där den 1 juli för min arbetsträning går ut sista juni... Och att jag är hos henne och "tragglar på" Sedan ska ju jag oxå va lite ledig... Och sedan är min handläggare tillbaka från sin semester och då kan vi ha ett möte ang fortsättning...


Och jag tror att det blir bra!


När jag hade jobbat klart så fick jag vänta 1 timme för då skulle jag på samtal.... Hon hade en del papper som jag fick svara på och ringa in... Och det va vel mest för att kolla av om jag är deppresiv, och hon hade fått den uppgiften av läkaren för jag ska ju även "kollas" upp and det kognivita om det är i huvudet och psyket problemen sitter och det gör det inte kan jag ju säga... TUR de...   


Åkte raka spåret hem och knatade ner och hämtade posten.... Va hemma så sent så idag blev det inget fika... Utan det va att börja med middagen.....


Men sambon såg nog att jag va trött.... Så han erbjöd sig o sa att han kunde fixa den,men jag sa att jag kan ju börja......

Och det gjorde jag men när han kom in då hade jag redan börjat få "pys punka" Har börjat kalla min utmattning för det... Att det börjar pysa....


Så han tog över... Jag tog en lugnande och gick och la mig och tittade på tv....


Så kom han in och serverade potatisbullar och bacom och lingonsylt!


Sedan halv slocknade jag i soffan...


När jag kvicknade till så gick jag in med disken och började plocka i diskmaskinen...... Kände att det är max vad jag ska göra inget mer nu när jag hade "fyllt på" men lite ork....


När jag bli så där matt så blir jag även fummlig.... och får ofrivilliga ryckningar.... Så vad händer... Jo ett glas råkar jag "slå till" från hyllan i diskmaskinen.... Det åker rakt ner på spiskanten... Och det formligen"regnar" glas bitar,bitarna såg ut ungefär som en krossad bilruta.... Det va ett litet glas med det va glas ÖVERALLT!!

Tom på köksbänken bakom mig.... på köksborde  i stekpannan jag överallt!


Va ju bara att ta fram dammsugaren och försöka hitta igen alla.....


Där får man för att man "BARA" ska göra en sak....


Less! Så då tömde jag ju hela reserven igen....

Så det fick bli en ny lugnande.... Så nu känner jag mig iallafall inte orolig,men orkeslös....


Så det blir inget mer denna dag..... Får försöka hålla mig på mattan i morgon och inte göra nått,för veckan som va och helgen har jag ju hållit på och donat en del....



Om det är en massa stavfel eller bokstäver på fel plats så får det vara de... Har suttit ich rättat en del men orkar inte.... Det är oxå en del av "vardagen" att dom kommer i fel ordning,precis som ibland att det kommer helt fel ord eller att jag tappar ord....

Av livetsprovning - 9 juni 2013 18:03

Fredan och lördagen va "roliga" och livet lekte kan man väl säga..... Men idag är det inget kul....


Hela lördagen nästan hade jag på tv: och följde lite av Bröllopet mellan prinsessan Madelene och Chriss



Sov länge för att vara jag ...Vakande vid 10....

Myste lite med sambon som oxå låg kvar vi surrade en stund och sedan somnade jag om...


Satte jordgubbspalnten igår som jag hade fått av mamma,men dom fyllde bara 1 av dom stora plast urnorna....


Så idag så har jag varit i gammla landet som är helt igenväxt och grävt upp 3 tuvor och suttit och brytit löst jord och tagit bort gräs.... Satte ihop flera för dom va så små luckrade upp jorden och gödslade med koskit.... Så överlever dom så kanske vi får gubbar nästa år.... Trodde att vi skulle skörda i år av dom jag satte ifjol,men det blev ju inget av med det....


Avbröt och gick in och fixade fika och rensade jordgubbarna jag hade köpt i fredags....

 När vi sitter där så känner jag hur värken kommer,så idag blir det nog inte så mycket mer....


Igår fick vi reda på av en kompis till sambon att i morgon skulle skolklassen ut och sova i tält.....


Ja men gud va bra om man fick reda på det LITE innan.... Så sambon ringde x:et o frågade om dom hade sovsäck,för vi äger ingen och inget liggunderlag....

Idag när dom kom med bonussonen så fick vi reda på att dom hade inget heller.... Så vi hade en lite diskution där ang detta,för man måste ju få reda på i tid så man hinner fixa och låna om inte annat....

Så hon sa åt honom att ringa eller messa till nån kompis och fråga.... Men si det ville han INTE...Han tyckte det va pinsamt att fråga... Ja men sa jag det är ju ungefär samma sak som att fråga om man får låna en cykel om man är utan.... Annars så kan det ju bli så att man blir hemma.... För vi kan inte börja ornda med sovsäck och saker ikväll kl 20 sa jag uten det måste vi börja fixa med nu.... Tänk om man hade vetat om detta sa jag för dom där hemma har varit hir i torsdags och då hade dom kunnat ta med det som finns där hemma....


Ja svarade han man kan sova hemma oxå..... Då skulle han hellre göra det än att fråga.....


Ja men sa jag det är ju då på kvällen det är roligt att vara där när lärarna har lagt sig det är ju då det roliga händer...!!

Så när hon skulle åka så sa hon vad ska du göra nu då? Jag ska sticka till en kompis...Ja men va vad det du skulle göra innan det då?? Jo ringa o fråga o sovsäck....

Men jag kan ju säga som så att det gjorde han ju INTE!! Han stack direkt när dom hade åkt...


Tydligen så skulle dom ha med sig fika och grejjer för grillning på kvällen oxå....  Så jag va ut och påminde sambon om det och han trodde affären hade öppet till 21,men det va 18 så jag hoppas att han hann dit!


Vi pratade om detta när sambon kom hem och till honom hade sonen inte sagt nått om detta även om han påstog det....


Men tänk hur det är!!
 När jag gick i skolan ända till man slutade gymnasiet så fick man med sig lapp hem och en lista med det som man behövde ha med sig... Men det har dom tydligen slutat med nu för tiden.......


Och det lustiga är att varje gång det är nått han ska iväg på med skolan och det ska va nån utrustning så är det ALLTID här han är..... Får nog ta och införskaffa,men det är ju bedrövlig,det lär ju vara bara den här gången om man köper så blir grejjerna liggandes sen....





Ovido - Quiz & Flashcards