Alla inlägg under november 2013

Av livetsprovning - 25 november 2013 20:28

Har varit så matt och orkeslös...


Men dristade mig till och åkte på terminsavslutningen på hobbygruppen ändå....

Vädret var uruselt bitvis snöade det så mycket så man kunde inte ha hellyset på... Och jag höll en fart på 70-80, men det fanns galningar som kom och körde om i 100 knyck!!

Så fruktansvärt med snörök...


Men jag kom fram och så sov jag över hos brorsan.


Vakande på söndagen och det var ungefär likadant, men dock lite bättre ork.... Men ångrade badet jag hade tagit för hua.... Det va knappt jag kundet tvätta håret.... Fick vila i omgångar...


Men det var trevligt på träffen! :-)


Dom andra åt risgrynsgröt och stut, glögg, pepparkakor och fika... Men när dom skulle fika då stack jag....


Är inte så jobbigt för jag är inte hungrig längre, men det känns när det luktar mat osv...

Men jag tog min shake och sen spelade vi paketspel! :-)


1 sekund innan klockan ringde så slog jag tärningarna och fick upp 1 6:a så då fick jag en keramik burk, och före det hade jag "lyckats" spela "åt mig" 3 st kökshandukar som var jättefina! Bla så stod det god jul på 1 och sedan var det 1 med röda hjärtan och en röd och vitrutig! och sisst men inte minst en tomte med stor luva och näsa och en massa skägg, sånna som är så populär!

Den kommer att passa fint ilag med den andra tomten jag har som är en flaskgömma.... :-)


Idag har jag jobbat... Men har varit matt....

Skulle gå uppför trappen till övervåningen, och det var ingen hitt... Fick sätta mig och vila.... :-/

Men har donat och vikit i hop på hyllor och plockat i ordning inför öppetdagen i morgon.


Efter det så hade jag träning hos sjukgymnasten men det blev inte så himla mycket tränat.... Fick dra ner på promenaden på gåbandet och alla dom andra övningrna....


Och sedan toppade jag det med ett möte med arbetsförmedlingen.....

Fick info om hur det "går till" att sjukskriva sig och när man är i ett programm som jag så kan man vara sjukskriven i 30 dagar.... Och vad jag vet idag så kommer det inte att bli längre än 3 veckor efter operationen...

Men vi får se.... Sen ska jag maila honom om det blir nån förändring om dom skjuter på operationen nå mer och sen ska jag även maila under tiden jag är sjukskriven för att han ska veta hur det går....


Denna vecka blir "masstig"...


I morgon blir det inskrivning på sjukhuset... Inför operationen! :-)

Möte med kirurgen och narkosen osv....

Ska bli intressant och se vad man väger på deras våg! Men vet att jag vägde mer på deras än den jag har hemma....


Sedan har jag lite ärenden som jag tänkte att jag skulle orka med.... Bla köpa dubbelhäftande tejp på biltema :-)


Onsdag är det jobb, torsdag är det samtal och fredag jobb..... Så när sjukgymnasten hörde vad masstigt schema jag har denna vecka så sa hon, då hoppar vi över onsdagen och bokar måndag igen...

Hon är toppen! Men jag vet ju själv att egentligen är det inget bra att ha saker inplanerade varje dag, men nu blev det så denna vecka för annars har det krockat med varandra....


Så vi får väl se hur jag mår till helgen.....


Men jag hoppas på att det lägger sig nu och att det lugnar ner sig.... Har varit tvungen att "fuska" dessa dagar... ibland med en clementin och ibland med ett äpple... Men ska fråga om det är nån fara.... Men det är ju bara när det är riktigt värst.... + att jag har fått tagit lugnande oxå...


Ja ja... Men nu ska jag packa det jag ska ha med mig i morgon.... Blir till att plocka med sig vatten och pulver så att man klarar sig! :-)



Av livetsprovning - 23 november 2013 20:40

Utmattningssyndrom och att fasta verkar inte vara någon bra kombination...... :-(


I 2 eftermidagar torsdag och fredag har jag varit så dålig, anfådd,matt,"urlakad"... Vet att det brukar kunna bli så när man precis har börjat att fasta... men att man ska bli så slut så att man knappt orkar flytta fingrarna nu när jag ska skirva... Det är ju inte klokt!!


Armar och ben är så himla tunga ungefär som om jag skulle ha genomgått världens maratonlopp och har massor med mjölksyra.....

Tom sambon undrade om det verkaligen var nyttigt att hålla på så här om man ska bli så dålig....


Men jag vill/ska genomgå detta för att kunna göra operationen!


I dagarna 2 har jag tagit 1 extra clementin förutom modifastpåsarna... Och lugnande....

För jag blir ju orolig och "rastlös" när jag blir så här....


Det har hjälpt lite med clementinerna..


Idag var jag utmattad och orkeslös redan när jag vaknade.... Idag är det så fruktansvärt tungt!

Men jag har kämpat mig iväg och ska ligga hos brorsan i natt för jag ska på termins avslutning på hobbyträffen...


Men innan jag åkte så tog jag mig ett äpple och det har kännts lite bättre....

Men det är ju egentligen fusk!!

Men just idag känns det som om jag har inget annat val....


hade det varit så att jag inte hade varit fastande och har blivit så här slut så skulle jag ha ätit i "massor" sånna dagar är det ungefär som om jag har insulinkänning och måste få upp blodsockret.... Så känns det ju nu oxå, men jag vill inte spojlera allt....


Ska bädda i soffan och sedan ta ett bad.... Om jag törs!!! Vet att jag brukar bli väldigt slut när jag badar eller duschar.... Då är det ungefär som om energin rinner ner i valoppet... Och är jag då redan så här slut så får vi se om jag ens törs...


Klar.....

Det blev ungefär som jag trodde..... Själva badet gick bra låg o läste lite reklam....

Men sen... bara att tvätta håret är SKITJOBBIGT :-(


Men nu är jag uppe och ska gå och nalla....

Blir lugnade för att få kroppen att lugna ner sig lite och komma till ro, blir ju så skakig och orolig när jag tömmer energin så otroligt...


Hoppas bara att jag kan ladda nog i natt nu då....

Av livetsprovning - 22 november 2013 20:49

Japp idag är det dag nr 5 på flytet.....


Går över förväntan! Är inte alls så där tokhungrig som jag var när jag bytte ut vissa mål med nutrilett....

Så det är ju bra!


Men det verkar som om kroppen inte gillar denna kostomläggning riktigt.... Har mer värk och är mycket stelare....

Fryser inte så mycket, är mest bara kall om händer och fötter och det är jag ju ändå!


I 2 dagar nu har jag varit jätte dålig på eftermiddagen och kvällen..... Både igår (fast jag var ledig) och idag när jag kom hem efter 3 timmar jobb så fick jag gå och lägga mig och sova, sov nästan 3 timmar!!!!

Och då har jag ändå sovit i natt oxå!


Blev så utmattad i eftermiddags och skakig och lite orolig, vet ej om det har med flytet och göra, men petade i mig en mandarin, fast jag egentligen inte "får" och en lugnande så vände det sen.... Men känner mig fortfarande skakig....

Så det blev ingen promenad varken igår eller idag.....

Idag hade jag verkligen velat ut och gå för det var så oerhört fint väder!


2 dagar i rad har jag varit ute och fotat lite..... I morse låg teperaturen på -11 grader, och det har varit minusgrader hela dan så den snön vi fick i veckan den ligger kvar! Allt är så vitt och fint!


 




 



 



 

Av livetsprovning - 19 november 2013 15:31

Fick brev i dag.... Mina operation blev framflyttad 2 dagar till den 12/12-13 istället......

Men det ska nog gå bra!   

Modifast påsarna smakar riktigt bra! Idag till lunch provade jag en ny smak kaffesmak.... Trodde att den skull vara god varm, men provade kall och den var riktigt OK!   

Har nu provat: Jordgubb,hallon,kaffe och purjolöksoppa..... Den var så krämig och god!


Började igår med flytet och ska hålla på i 3 veckor....

Frös igår och hade ont i huvudet... Ändå drack jag som en tok...Fick säkert i mig 2 liter lätt igår!


Men idag känns det bättre! Men vaknade med värk i benen....


Vet ej om det är väderomslaget eller om det är för att jag börjat med detta....


Var ute på en promenix.... Har börjat att gå de dagar jag inte har nån sjukgymnastik....

Håller en fart på ca 13,30 min/km ca. Vilket är en förbättring sen jag började för ca 4 veckor sen... Då gick jag på ca 17 min/km....

Går inte så långt,men försöker att öka på de dagar det känns OK det behöver inte bli många meter...Men några!   

Så idag blev 1,7km inte långt,men långt för att vara jag!

Men benen gillade tyvärr inte detta..... Alla lederna värker i beben och sitter jag och ska resa mig är jag så himla stel.... Jag hoppas på att allt detta kommer att försvinna när jag väl börjar bli lättare!


Idag har vi haft 1 grad + men snön har legat i luften..... Igår flög det snö men lade sig aldrig...... Nu börjar det frysa på.... Får åkta tidigare i morgonbitti till jobbet för det lär ju bli halt....



Av livetsprovning - 16 november 2013 18:12

Ja man skulle ju kunna tro det....

igår då kom det underkylt regn, men det frös på så det blev knotrigt lixom så det blev inte särskillt halt...


Nu för en stund sen hade vi + 9 grader!! Helt OTROLIGT!!!

och det är den 16 november!!! Ute på gårn har det vrit så blött och vårlikt.... (geggit)

Man blir ju brydd! Vi skulle ju lika gärna ha haft - 2 grader...


Livet rullar på....


På tisdag skajag börja med flytet..... Undrar hur det ska gå... Är så himla toksugen på allt som är gott!

Men det blir till att tvärsluta... Men samtidigt så har jag ju hållit igen i nästan 4 veckar nu...

Vägde mig i morse och nu börjar det bli "stillestånd" eller nästan då... Hade gått ner 0.2 så nu är det sammanlagt -3 sen jag började bytte ut till några nutrilett på vissa mål... Så nu har jag 7 kg kvar att få bort innan operation!   


Ska egentligen börja på tisdag, men drar väl igång på måndagen... Är lika bra....



Av livetsprovning - 11 november 2013 18:17

 Fattar inte vart tiden tar vägen!


Men nu ska jag försöka "sammanfatta" lite.....

Blir lite av varje....    


Nu är det ju inte längre arbetsträning utan arbetspraktik.....

Blev så arg här om veckan..... Hade haft som uppgift några gånger att städa toaletterna.... Och det är helt OK nån ska göra det oxå.... Och jag har varit med om mycket värre toaletter... Dom hinner ju lixom inte bli skitiga om dom städas 3 gånger i veckan.....

Iallafall så hade jag haft den uppgiften 3-4 gånger.... Och första gången så läste jag "instruktionerna" som stod i städskrubben.... Kan ju inte städa toaletter på så många olika sätt... Förutom att på dessa så ska allt spritas när man är klar.... Fine gjorde det..... Så va hon som brukar göra det tillbaka.... Då fick jag order av en av cheferna att nu skulle jag gå bredvid och se hur hon gjorde...... ????


Blev lite ilsk, så när vi kom ut till städskrubben så säger den andra -men vad är det nu ska vi vara 2 st för att städa toaletterna..??? Ja svarade jag jag har väl inte gjort rätt dom andra gångerna... Jag talade om precis vad jag gjort och hon sa att då har du ju gjort rätt!!!


Jag gick före och skrubbade och hon kom efter och tog golven... Då ser chefen det och kommer springandes och går på den andra och säger att jag ska ju titta på hur hon gjorde...Så att alla gör likadant!!!

Ja men hon gör ju rätt fick chefen till svar....

Är så ånger att jag inte klev ut och frågade vad hon menade.... För ingen hade ju ens frågat vad/hur jag hade gjort utan det togs för givet att jag gjorde fel!!


Retade upp mig så oerhört i detta och det sög så mycket energi helt i onödan.....


Men så kom det några dagar senare att jag skulle in på kontoret och ha träff med den andra chefen och han som är på kommunen som har hand om placeringarna där för att skriva ett "kontrakt" Så jag satt och funderade ska jag eller ska jag inte säga nått?!

Men så tänkte jag nu är det du som säger till annars kommer du aldrig att få den chansen igen!!


Så jag gjorde det och chefen såg ut som ett frågetecken och fattade ingenting.... Vilket innebär att den ena chefen vet inte vad den andra gör.....

Så jag talade om det att i slutändan när jag nu har haft anvaret för städningen av toaletterna 3 gånger och sen ska jag gå bredvid för att se hur den andra gör så känns det ju som om jag har gjort nått fel men jag vet inte vad för fel för det är det ingen som säger nått om....

Men så fick jag ju inte ta det.....

Lustiga va att efter detta så va denna chef så trevlig när jag skulle gå hem och undrade hur det hade gått osv.... Fast annars så brukar hon ju inte bry sig....


Men jag kände mig stärkt och mer rakryggad att jag tog upp det och stod upp för mig själv! ÄVEN om jag borde ha gjort det direkt och ifrågasatt vad hon menade på direkten! Men det får bli nästa gång!    



Det går rätt bra med träningen hos sjukgymnasten. Men nu den senaste 1,5 veckan har jag haft en sämre sömn.... Fattar inte varför..... Men ikväll tror jag att jag ska ta till en tablett så att jag får sova ordentligt.....


Värken kommer och går... Men gjorde en "praktvurpa" i lördags.....

Så det gjorde ju inte saken bättre....


Skulle skjuta på bilen som plötsligt hade slut på ström när vi skulle iväg .... Sambon sa det sätt dig i bilen du,men han va redan där och la ut växeln så jag tänkte att jag skjuter väl på... Men hade mina aningar att detta kommer inte att gå bra.....

Mycket riktigt efter några försök så startar den med ett ryck och åker iväg och jag far i backen med buller och bång över några stenar antagligen..... Så nu är vänsterbenet blått på 3 ställen och kroppen känns ungefär som om den har varit utsträckt i maxläge.....

Vid utsidan av vänster knä hade jag dessutom som en stor bula.....

Men som tur va så hade jag vantarna på mig, för det svidde bra ändå i händerna....

Men det har ju kunnat gå mycket värre!!!


Idag har jag ringt och bokat tid för blodprovstagning och ekg innan jag ska in på inskrivningsmötet den 26/11-13

Nästa tisdag den 19/11 då börjar jag med flytet!   

Och den 10/12-13 har jag fått operationstid!


Vikt nedgången tycker jag har gått rätt bra!

väger mig varje fredag så nu sammanlagt är det 2,8 kg .....


Ska börja mäta mig oxå så att jag har nått att gå efter om vågen skulle stå still.


Syrran med familj va till Åbo på kryssning, och flickorna hade haft det så kul och varit i bollhavet! Dom hade haft en toppenfin hytt med bastu!

Men på vägen hem så känner syrran igen lukten på Mathildas blöja och hon fick feber.....

Så det va bara att åka in på akuten direkt när dom iland....

Sänkan var på 52..... Lillstrumpan har fått njurbäckens inflammation IGEN! Sisst hon hade UVI var i augusti....

Så nu skulle det bli en ny utredning igen.... Stackars liten!

Enligt undersökningarna föut så fanns det "inget fel" som dom kunde hitta..... Men nu blir det väl nya provtagningar och kanske det där sticket igenom buken igen.... Stackarn!

Så nu går hon på penicillin igen och tydligen den sorten hon fick först var hon resisstent emot så dom fick byta sort, och den va så ovanlig så dom hade fått åkt på flera ställen  i Stockholm för att få tag i den.....   


Nu är jag ikapp lite grann tror jag med vad som har hänt!   


Ovido - Quiz & Flashcards