Alla inlägg under juni 2011

Av livetsprovning - 28 juni 2011 12:28

Japp nu är den helgen förbi.....


Det va inte toppenväder... Det regnade på dagen ,men sedan blev det uppehåll, mulet men inte så kallt.


Vi åkte först för att gratulera svärmor och där blev det middag och fika.


Sedan tuffade vi hem till mina föräldrar. Vi kom rätt sent, så det hände inte mycket... Mamma, jag, syrran och pappa  satt och surrade. Brorsan och sambon gick runt och kollade på allt som är motordrivet på gårn.... Och det finns ju lite....

Endel startade dom och stod väl antagligen och lyssnade, medans öl intogs....    


Brorsan, sambon och jag blev väl uppe till 1.30 ca men jag gav upp en stund tidigare... Tyckte det blev kallt på den inglasade altanen trotts jacka och filt över benen.... Håller man på och bli gammal??


På lördagen kom syrran och hennes lilla familj, så då blev det att snusa på bebis för hela slanten! Pappa letade fram "lära gå stolen" som brorsan hade när han va liten och den va rolig! Men hon backade mest.....


 



På söndagen åkte syrran med make upp till sin stuga för att klippa gräs,med sig hade dom hundarna för att dom skulle få springa lösa....Dom vä där med dom hela tiden tills dom nästan va klar, då stack dom..... Kaxa kom tillbaka till stugan trött och hungrig efter 1 dygn, men mix är borta fortfarande.....

Huga vilken oro det blir! Men han är gammal snart 10 år och har höftfel så nått kan ju ha hänt som vi kanske aldrig får reda på....


 


När vi åkte hem på söndagen fick vi med oss ett "fynd"... en bil.... En jetta modell 1988... Vi får se vad som händer med den, om vi ställer av och skrotar den vi har eller om det blir nått annat.


På måndagen i går så va jag till läkaren....

För min värk i armarna..... Men någe nytt "fynd" blev det inte....

Dom vet inte varför jag har värken... Hon gick och samtalde med en annan och kom tillbaka med en bok om fibromylargi, ja den tanken har väl slagit mig.... Kan det vara det.... Men hon visste nog inte riktigt vad det är man kollar efter.... För samtidigt som hon står och läser i boken så klämmer hon på mig....


För nått reumatiskt det kunde det inte vara.....

Utan mest troligt så är det min kropp som säger "ifrån".... Att det är för mycket helt enkelt... Det va det enda som  doktorn "kom fram" till.....


Jag ska till en anna läkare den 22/7 för min utmatting, så då ska jag ta upp det igen om det fortfarande håller på och värker.....


Idag är det en bättre dag, helt smärtfri är jag inte,men håller det sig så här så är det genomlidbart... Dagarna före midsommar va hemska....


Idag fick jag även tanden lagad.... Fick tid hos folktandvården... Det är evigheter jag va till folktandvården eftersom att jag gick privat  i Östersund.... Visste inte ens när jag kom dit om jag skulle anmäla mig eller inte....    

En roligare tandläkare får man leta efter!

Henne kan jag mycket väl tänka mig att gå tillbaka till!

Utan bedövning gick det oxå och sommarrabatt..... Men detta till trotts så gick det på 880 kr.... Men men nu slipper jag få tandvärk när jag ska åka till Leksand.


Jag fick inte äta på 1 timme... men dricka kaffe och snusa skulle gå bra!    

Ja det blir bara kaffe då för mig, svarade jag.....


Näe nu ska jag ta mig en kopp java tror jag och en macka.....

Av livetsprovning - 23 juni 2011 21:40

Ja efter 2 hemska dagar så är det bättre!

Men smärtfri är jag inte,men jag "klättrar" inte på väggarna idag...


Så då har jag passat på att göra lite......   


Dammsugit, dragit en kabel mellan tv och dator, handlat,varit på samtal och gjort ett kort till svärmor som fyller år idag, som vi ska åka till i morgon....


Ja det har varit lite av min dag.....


Kort till svärmor....


 


 


Av livetsprovning - 21 juni 2011 11:57

Ja det va den sovmorgonen....


Måster ta det från början så ni hänger med....


I fredags ringde jag för att boka en ny tid ang min värk i armarna....

Fick då tippset att ringa tidigt på måndag,för den läkaren jag hade varit hos hade bara akuttider kvar... Sagt och gjort, ställde klockan och skulle masa mig upp vid 8..

Hade svårt att somna och vaknade givitvis före 7 för att vara "säker" på att det skulle bli gjort... Somna om det va omöjligt...

Ställde om klockan på lite senare för att ev kunna få några minuter till...

Men näe, det gick bara inte.

Det va bara att kliva upp och göra sig redo och ladda inför samtalet...


På hälsocentralen här så har dom en sån funktion att man får knappa in sitt personnummer och telefonnummer och sedan UPPREPAR dom numret så att man säkert har uppgett rätt... sagt och gjort allt va klar och dom skulle ringa upp mig kl 8.05 .... Klockan går... hon bli 9.05 och 10.05 ingen ringer....

Ringer då upp igen och gör samma procedur. 10.45 ringer dom mig, och jag talar om som det va att jag hade ringt och dom hade inte ringt upp... Ien SNÄLL  och nänlig ton och undrar om dom möjligen hade problem med systemet, Jag va dessutom in på deras hemsida för att "säkerställa" att det inte va nått fel, för då borde dom väl ha skrivit ut det?


Till saken hör så är denna kvinna som ringer mig sur och inte alls trevlig... Dessutom så va det nog jag som hade knappat in fel.... Jaha? så jag skulle inte reagera då när dom rablar upp mitt nummer att det är fel och då knappa in det rätta?

Blev så LESS!! Här har man lixom masat sig upp haft en taskig natt och dessutom få detta "kasstat i örat" + att jag dessutom fick ringa upp 2 ggr och få det bemötandet.... Hade jag varit riktigt sjuk och mått riktigt dårligt så hade det där kunnat ställa till det....


Men, men en tid fick jag på måndag den 27/6.


Ja för armarna är inte bra.... Har märkt att det är värst från morgonen och framöver dagen, så antagligen så är det för att medicinen går ur på natten och då ska jag "bygga upp" det igen sen.... Så det är bäst på tidig, kväll/natt...

Sen om jag andvänder dom "för mycket" då värker det mer....


Igår knåpade jag med kort sen jag hade kommit hem från strategerna och det gillade dom tydligen inte.... Värker idag....

Men jag ska knåpa lite mer idag.... Ändå!


Funderar även på om det är en signal från min kropp att nu är det för mycket.... För jag har ju nått möte eller dyl typ varannan dag och däremellan, donar jag här hemma, med lite ditt och datt.... Men ska det va FÖR mycket

att leva lixom? för nått stordåd här hemma blir det inte, ändå värker det.

Idag är huvet inte heller riktigt med.... Känns som om jag är bakis, "lullig" i huvet... Men det kanske är för att jag va ju uppe så tidigt igår och ingen vila på hela dan.


LESS!!!!


Men idag har jag inget möte inget annat heller egentligen.


Men det är ju inget kulatt göra nått när det värker och fingrarna känns som priskorvar...


Av livetsprovning - 19 juni 2011 19:59

Fattar inte.... Tar evigheter att ta sig in här.... Men nu är jag äntligen inloggad, men det fattas en del på sidan ser jag ....


 Helgen har gått i sakta lunk....


Jag har varit ute i "sommarstugan" och titta lite till på vad som finns där som man kan ha till loppis, och det är endel...


Så jag tror att det är enklare att slänga upp en skyllt att det är loppis tex i 2 dagar, än att ta med allt  och fara på nån loppis och sälja själv....


 Dessutom så är det endel möbler.... Bla en enkelsäng i furu med träbotten, ett skrivbord med lådor och en låsbar dörr, en "plafond" lampa, hööög... lite andra småhyllor, bed rollers (lådor man har under sängen för förvaring) gardiner, micro, video, ja annat "skrot"......

Det som inte blir sålt får vi väl skänka till erikshjälpen....


Fick sedan hjälp av sambon och en kompis att bära in min byrå som jag hade där ute som jag ska ha i mitt hobbyrum under den långa "ståbänken" jag har. Kommer att bli perfekt att ha grejjer i.... Men just nu står den i vardagsrummet och skräpar, för jag har ingen ork att ta tag i det oxå idag....


Kanske inte så smart heller att köra på och göra allt på en och samma dag....


Jo!!! Höll ju på att glömma!

Att berätta om min "storvinst"!!

Helt oooootroligt fattar det inte än!


När jag står där ute och ska kolla i en låda med böcker, så slår det mig....

Förr för måååånga år sedan så gjorde jag som pensionärer...   

Jag lade pengar i böcker....

Ja jag vet,det va dumt, men jag gjorde det ändå, för om jag inte ville ha dom i plånboken va jag ju tvungen att ha dom nånstanns...

På den tiden fick jag min lön på avi och då fick man ut alla pengarna på engång...


Ja ja... Åter till lådan med böckerna... Så står jag där och tänker, tänk om det är NÅN slant kvar..?!

Inte troligt, för på den tiden hade jag ungdomsjobb på sommaren och jobbade extra på helgerna när jag pluggade.... Dessutom så har det bytts ut sedlar sen dess så jag tänkte finns det nått så är den för gammal...


Men jag bläddrade igenom 2 st.... På den 3:e så ser jag nått som avviker mellan bladen.... Kan det vara sant tänker jag är det en 500:ing?


Japp!! Där låg 500 kr pressad och fin!!


Blev så himla glad! Nu när jag ska på hobbymässa och allt!


Men den lilla glädjen rycktes snabbt bort, nyss.....


För det gick en bit ur en tand.... Mellan 2 tänder....


Det va den glädjen de! Och dom pengarna + en massa till antar jag....


Huga!!! Har "väntat" på att nått ska hända med mina tänder,för jag har inte gått till tandläkaren på ett tag.... Brukar gå 1 gång/år för att ha koll så att det inte blir "storbrak" Så sisst jag va kallad sa jag upp tiden....

Blir väl och ringa i morgon.... Brukar gå i Ösd hos tandläkaren, men nu tror jag att jag ringer folktandvården här, för att fixa det, för annars så kostar ju resan in till Ösd oxå... 24 mil fram och tillbaka...

Och tandvärk det är det sissta jag vill ha när jag ska på mässa!


Av livetsprovning - 17 juni 2011 20:30

Tänk att det ska vara så svårt att uppdatera lite oftare....

Men samtidigt så är det ju inte så mycket att skriva om....


Måndagen och tisdagen oxå för den delen va "payback time" seg trött och allmänt lullig.... Ja det känns så ungefär som om jag har varit och festat dagen före och är så där lite lagom dimmig och rund under fötterna... Men så är inte fallet...


Tisdagen petade jag ner lite salladsfrön i 2 blomlådor.... Det blir isbegssallad och nån annan sallad...

Onsdagen så åkte vi till Hemsjö till svärföräldrarna med en frysbox och lite ved som sambon hade klyvt åt dom, dom bjöd på middag och jag klippte svärgubben. En mysig dag med hög mysfaktor...Vi va nere vid sjön och det kluckade så härligt mot standen!

Med oss hem fick vi en hamock så nu blir det att köpa nya dynor och tak till den, jag hoppas att det finns att köpa till den modellen....


Torsdagen va en ny "payback time" dag.... Blev tydligen FÖR mycket att åka och hälsa på i går.... Är så less på att ha det så här!

Värken va intensiv i armarna så jag satt bara och väntade på att tiden skulle gå så att jag fick ta nästa tablett....

Men jag hade även en tid hos strategerna, så det va bara att åka dit.... Hade nästan hoppats på att jag skulle ha kunnat lura med mig sambon så att jag har sluppit köra, för armarna värkte och huvet va inte riktigt med.... Men han hade annat för sig... och det är ju inte så kul att köra mig och bara sitta och vänta i 1-1,5 timme....


På kvällen plockade jag fram min 50-tals dockvagn som jag brukar ha blommor i på sommaren och så ställde jag ut barnskottkärran i trä som det oxå är blommor i... Det blev så fint! Kollade oxå i några lådor i sommarstugan,vad dom innehöll för kraffs.... Endel kommer att få åka iväg på loppis....


Hade så svårt att somna i natt.... och sedan vaknade jag kl 05.30 Mamma och syrran skulle komma hit i dag och det tidigt för mamma hade en tidig tid hos chiropraktorn.... Så då började jag ligga "på aga" till slut blev jag så less!!! Herregud jag lär väl märka när dom kommer??

Fåglarna kvittrade som bara den så bara det gjorde det ju omöjligt att somna!  Pluggade i proppar och efter några varv så somnade jag och drömmde ju så himla knäppt! Att jag va i ett nybygt hotell,där ALLT gick sönder bara man tog i det.... Mitt i allt så skulle jag klippa syrran och hon va som värsta barnungen, kunde inte sitta still....

Mitt i allt detta hör jag lååååååångt borta en signal.... Då är det min mobil som ringer (på riktigt inte i drömmen) sliter ur proppen och hör samtidigt syrran stå nere på backen utanför vårt fönster och ropar HALLÅ!..... Då va väl uret efter 9 ....


När jag väl kom ner på nedervåningen kände jag mig helt groggy och konstig.... Men efter en stund så vaknade jag till och vi fixade fika och sambon och bonussonen kom oxå ner...

Efter fikan stack vi iväg för dom ville åka och köpa blomjord, och jag skulle på apoteket....För att hämta ut mer alvedon. Vi stannade oxå på blomsterstädgården och syrran köpte rosor.... Jag slog till på 2 st tomatplantor 0ch 3 små surfinior + morotsfrön.

Så i eftermiddags så satte jag tomaterna i hinkar och en av surfiniorna fick hamna uppe på väggen bedvid ytterdörren, och dom andra 2 i en ampel tillsammans med några lobelior som blev över sen sisst.... Så nu hoppas jag att dom tar sig...

Tomaterna hamnade i "växthuset" bakom fönstren som jag har lutat upp bakom garaget. Har gjort ett test med att odla morötterna i blomlåda.... Får se hur det går.... Dom lär nog bli krokiga...    

Men som sagt det är ett test och sen slipper jag rensa ogräs....


Mamma och syrran åkte vid 16, och det blev så tomt....


Till middag gjorde vi tacos, åååhhhh vad gott det är! Supermumsigt!

Nu är jag så trött och seg så nu blir det sängen!


Av livetsprovning - 13 juni 2011 13:13

Japp visst är det så!....


Igår var jag till Ösd och var på terminsavslutning på pysselgruppen.

Vi hade trevligt som vanligt!   


Vi skulle ha fritt så alla tog med sig vad man ville pyssla med... Jag tog med så att jag skulle kunna färglägga lite motiv och klippa ut. Men vi pratade och kollade i tidningar och sedan fikade vi och som sista aktivitet så avslutade vi med paketspelet, mycket trevligt kan rekommenderas!


Jag vann lite grejjer.... Närmare bestämmt 4 paket....


   


Paket 1: Små blå pärlor och delar till att göra örhängen.

Paket 2: 2 små stämplar en med liljor och en med nån snirkel.

Paket 3: halvpärlor med klister på baksidan.

Paket 4: Ett paket med delar för att göra ett "dragspelskort".


När jag va klar på träffen drog jag vidare till plantskolan för att kolla om dom hade öppet... Men icke... Ja det anade jag ju för det va ju trotts allt pingstdagen.... Så då drog jag vidare för att handla lite proviant innan jag stack hem. Var hemma vid 18.30


Idag är en trött seg dag.... En pay back dag..... Mer ont i lederna....

Seg i hjärnan.... Vet inte hur mycket jag redan har fått rättat i denna texten... Bokstäver kommer i fel ordning eller inte alls, inget mellanslag OSV... 

Tänk att man ska behöva "betala" med nått sånt när man bara har gjort det man tycker är kul??!!

Ibland tycker jag inte livet är riktigt rättvist...


Idag är det riktigt pysselväder! Vaknade vid 5 och regnet VRÄKTE  ner!!!! Sedan har det mer eller mindre regnat hela tiden....

Har lånat mamma och pappas släpvagn för att sambon ska köra upp ved till sina föräldrar, och över den är det en bressening som va välfyld kan jag lugnt säga.... Men jag tog till ett knep!   

Jag tog hävetslangen som jag har till akvariumet och tömde "pölen" med.... Man får inte va dum....... Snabbt och smidigt och dessutom så fick jag vatten i en hink och i vattenkannan till framtida vattnings behov...

Får nog hålla koll under dagen för det lär väl fyllas på.....


Näe nu ska jag fixa lite kaffe tror jag, få se om hjärnan kommer igång...



Av livetsprovning - 11 juni 2011 21:35

Att se att det är in några här på min blogg fast det har varit så tyst!


Har hänt en del sen sisst!


Jag skulle skriva sisst om att jag hade varit på veteranbilsträff, men det blev inte av... Men jag gör det nu!   


Har som sagt varit på träff på Bergsåker! Pappa bestämmde att han inte skulle ha med sin Pontiac pga. risk för regn, så han och brorsan åkte "vanlig" bil....

Jag och sambon åkte i "pärlan". Strax innan vi va framme så bytte vi så pappa åkte med mig in så han slapp gå så långt. Det resulterade i att "pärlan" fick stå på "gräddhyllan", Nära säljarna och visa upp sig! Det va kul!


 

Vi strosade runt och kollade på vad säljarna hade att erbjuda.... När vi hade tagit hälften så dukade vi upp med campingbordet och campingväskan dukades upp för en fika i det fina vädret! Men vi fuskade lite och hade kylväskan med oxå, för att ha mackorna och lite kall dricka i...


 


Sedan jag skrev sisst så känns det som om jag har haft nått varje dag.... Är det inte stategerna så är det samtal eller så är det projekt här hemma som jag försöker avsluta....Har bla. satt all blomplant så nu står den och gonar sig bakom några fönster mot garageväggen, för att växa på sig... Dom va så små och peckliga...

Har även fått en paprika och pirri pirri som jag har planterat om.... Får se om det blir nått.... Har lagt salladsfrö i lite vatten som ska få gro som jag tänkte sätta i blomlådor och ha bakom fönstren.


Vi har haft så varmt nu i flera dagar... Inget gott som har nått ont med sig.... Jag gillar värmen, men i natt regnade det så det har varit så fuktigt och jobbigt i dag. Gick och lade mig för att vila en stund... Men grannens hund skällde oavbrutet så nån direkt vila blev det inte... Kände mig så konstigt efter den vilan... Ungeför som om jag va full.... Men efter några glas vatten och middag så blev det bättre...


Har gjort klart 2 st kort.... Men skulle ha gjort fler... Fick en påse med innehåll till kort när hobbygruppen var här och av det materialet så ska man göra kort, men jag har "bara" fått till 2.... Avslutade det sissta idag... Det va rätt lite saker med att dekorera med, men det är ju oxå en utmaning!   

I morgon ska vi ha termins avslutning, så då ska vi visa upp våra alster...

Så i morgon blir det att åka till Ösd...

Ska göra en avstickare på vägen dit och kolla om det fins surfinior.... Jag har varit på alla växthus här omkring och endel va glesa och endel hade knappt kommit upp ur krukorna....

Så jag hoppas på tur! Dom ska jag ha hängandes på bron.


Näe nu ska jag slå in några paket... Vi ska ha "paketspelet" på avslutningen, så nu ska jag slå in dom som jag ska bidra med!   





Av livetsprovning - 3 juni 2011 19:27

Har varit hemma hos pappa i några dagar för att vara sällskap åt honom medans mamma va och firade min kusin på studenten.

Det har varit lugna dagar med mycke mys med hundrarna!


Värken håller sig  på en vettig nivå,men det märks att det kapar lixom dom värsta topparna,men finns i bakgrunden hela tiden... Försöker va noga med att ta medicinen med 4 timmars mellanrum, men ibland kan det gå över med en halvtimma...

Trodde nu när jag va hemma att det va sängen som jag fick sån värk av i främst höger arm, men nu när jag har legat hemma en natt så va det likadant... Vaknat vid 5 varje morgon... Eller så är det värktabletterna som börjar gå ur kroppen...


Men idag har det varit värk i den armen hela dan fast jag har tagit  mina tabletter.. Känns även som om jag har en "värkande knöl" i armhålan, jobbigt.... Jag har försökt att stretcha idag ,men det verkar hjälpa föga...


Idag har jag varit till strategerna...Pratat lite om testet jag har gjort med en massa frågor som man skulle skatta vissa saker , och det visade sig att jag hade rätt så höga poäng....   

Tex hur man uppfattade omgivningen och om man kunde se lösningar. Svaren va så, så att det va inget vi behövde jobba med.... Bra eller? ja det är frågan...

Sen frågade hon på hur jag ser på framtiden hur jag tror att det blir när jag kommer tillbaka till arbetsförmedlingen, om jag trodde att jag skulle kunna börja prova på och arbetsträna eller om jag skulle "gå tillbaka" till försäkringskassan....


Jag har ju inte direkt nått val.... Jag har ju fått avslag x antal gånger på sjukpenning, så det blir ju att börja prova att arbetsträna....

Jag är samtidigt nyfiken hur kommer det att gå? hur mycket kommer jag att klara av? men när jag har gjort det så har jag ett nytt underlag att gå till försäkringskassan med.... Oavsett om jag klarar 25, 50, 75 eller 100% eller inget alls, det återstår att se.....

Ja vill ju bli "normal" och jobba jag med som alla andra! Så vi får väl se hur framtiden blir!

Det känns även skönt att få prova och se "svart på vitt" vad går och vad går inte?


Jag vet att jag är duktig att gasa, så jag får väl jobba med att lära mig att bromsa... För lär jag mig inte det så är jag snart inne i väggen igen....


Näe nu ska jag sluta mina tummar och pekfingrar börjar protestera....

Ovido - Quiz & Flashcards