Direktlänk till inlägg 4 juli 2012

Fortsättning på operationen....

Av livetsprovning - 4 juli 2012 12:54

  Ja nu har jag berättat om veckan......

Och nu har vi kommit fram till fredag..... Midsommarafton......


Vaknade på natten vid 3 och hade så ONT i huvudet igen........

Provade med alvedon,var upp och blötte tvättlappar som jag hade på pannan.....

Men inget hjälpte.....

Klev upp tidigt,förökte dricka massor med vatten och kaffe......

Men det är inte lätt när man har så ont i huvudet och mår illa......


Sambon kom ner vid 9... Jag provade att äta lite... Men huga kändes som om allt skulle komma upp igen.....


Så jag ringde avdelningen igen...... Och dom tyckte att jag skulle komma in.... Så vi stack igen vid 10 tiden på fm....

När vi hade varit på rull ca 5 km så frågade jag sambon är vi inte framme snart?

Och då hade vi 1,5 timmes bilkörning ca......

Huga va hemskt det va..... Bara att öppna ögonen och titta eller röra på ögonen gjorde ont!

Som om skallen skulle sprängas i bitar igen......


Väl där så fick sambon köra mig i rullstol,för det är låååånga korridorer  på sjukhuset.....

När vi kom upp på avdelningen så fick jag samma rum....


Sedan började väntan...... Tyckte det kändes som en evighet innan narkosläkaren kom.....

Det va samma narkosläkare som hade gjort den förra blod-patchen,Anders.....

Under tiden vi pratade så larmade dom hela tiden på honom..... Stackarn.... Ja sade han det är mycket idag,men nu får dom ge sig....

Ja sade jag på skoj,du får ge sambon telefon så kan han svara.... Ja jag tror jag gör det snart sa han....   


Vi paratade om riskerna att göra om denna procedut med att ta blod från armen och spruta in i ryggen.... Men just då så kände jag att jag skiter i alla risker,det får bära eller brista,jag MÅSTE bara få det!


Jag sa det åt honom...Jag kan betala dig 1 miljon bara du gör de! Så kändes de! jag skulle ja gjort VAD SOM HELST för att slippa denna hemska hubudvärk!


Så vi kom överens om att göra om de.....

Men väntan på att få åka ner och göra den kändes igen som en evighet!


men till slut så blev jag nerkörd för att få göra det igen.....

Så det blev samma procedur igen..... Och när jag satt där med sprutan i ryggen och dom skulle dra ut blod ur armen så kommer det inget.....   

Då hade dom hållit på och satt en stor nål som dom fick byta ut för dom träffade inte på blodkärlet, och då satte dom dit en mindre och då rann det så mycket så det rann över alla bredder när dom testade den....

Men nu när dom skulle ha blod så kom det inget......

Men dom flyttade lite på nålen och tog en mindre spruta så lyckades som dra ut blod,men fick då istället dra flera gånger.....

När dom väl va klara så fick jag ligga ned.... Och skulle gröa om det och ligga från kl 16 till 20.... Men jag tog beslutet själv att ligga till 21 för att vara på den säkra sidan....


Fick ligga kvar på uppvaket i 1 timme ca innan jag fick åka upp på avdelningen..... Men denna gång så kände jag att det "tog" inte lika bra...Huvudvärken släppte inte lika fort......

Men efter ett tag så kändes det inte lika smärtsamt att öppna ögonen....


Så när dom kom och frågade hur det kändes så sa jag att anu kan jag ju öppna ögonen och titta och då är jag nöjd! Ja sade personalen tänk av lite man kan vara nöjd med ibland!    


Sambon hade varit ner i resaurangen och ätit och det va tur att han gick när han gick annars så hade han blivit utan..... Så när jag kom upp på avdelningen så fick han mata mig,jag tordades inte vicka upp sängen med tanke på att det kanske inte skulle vara så bra för blodkudden dom nyss hade gjort.....


Maten va väl ingen sensation... kött potatis och en hemsk sås! Men till efterrätt så va det rätt många jordgubbar och grädde! MUMS!

Så efter det så åkte sambon hem igen......


jag låg plant ända till 21... Men oj oj vad det värkte i ryggen! Och det är klar 5 timmar i samma läge..... Trodde inte att det skull gå med tanke på att jag kanske skulle behöva gå på toa,men det gick!


Dagen efter så kände jag att riktigt 100 va jag inte i huvudet.... Lite skallebank och yrsel.... Och det va yrseln som va värst! Det kändes som om att jag stod upp i en båt och att jag hela tiden fick parrera och va noga vart jag satte fötterna..... Men jag kunde vara uppe iallafall!


Sambon skulle på 70 års kalas för svärmor fyllde 70.....

Jag kände mig som Madicken som inte fick följa på utflykt och äta smörgåsar och titta på utsikten....

Jag fick ligga i sjuksängen jag.....


Men jag kämpade på,jag va upe och gick i omgångar och fyllde på vattenfalskan och hade super koll på hur mycket jag hade fått i mig! För man är tvungen att dricka mycket så att det inte är därför som man får ont i huvudet....

Jag drack 3 liter vatten.... Men huvudvärken den höll i sig.....

Och massor fick jag springa på toa.... Men det tyckte jag bara va bra för då rörde jag på mig i korta stunder.....


Till lunch så frågade dom om jag inte ville följa med och hämta mig bricka och det gjorde jag,men dom fick bära den.....

Tänk när man är inne på sjukhus så flyter dagarna och timmarna ihop lixom... Man har ingen koll på egentligen när maten kommer och när man ska ha lämnat tillbaka brickan.....

Jag fick höra igenom dörren för den va öppen att hon hade "tvingat" mig att hämta min mat..... Men det hade hon inte alls! För jag hade ingen som helst koll på när vagnen med mat kom.....


Men men jag skiter väl i de..... Så efter sen att jag hade lämnat igen brickan så började jag "träna"

Jag gick små korta rundor i koridoren för att sedan återvända till sängen och vila.....


Så jag kände det som om nu ligger jag i "hårdträning" för att få åka hem.....   

För vi har ju sängkammaren på övervåningen......


Sambon han skulle ju inte komma föränn till kvällen så jag hade ju tid!


Till middag så va det kokt potatis och smörstekta prinskorvar och en svampstuvning...... Och till efterrätt så skulle det vara morotskaka..... ÅÅÅHHH vad jag längtade efter den!

Men när man såg den kakan så föll hoppet lixom..... Det såg ut som en torr bulle i en muffinsform......

Men när jag satte gaffeln i den så va det "kladdkaka" !!!  ÅÅÅHHHH jag tror jag aldrig har ätit så god kladdkaka!


Sambon kom ca 19.45 Så han fick ringa upp på porttelefonen så dom fick öppna dörren åt honom för den stängdes 19.30

Sedan fick vi göra om samma procedur att åka därifrån..... Rullstolen va kvar på avdelningen så den tog vi med oss.... Men denna gång så kunde jag GÅ ut igenom dörrarna och åka hissen ner!

Men efter en bit i dessa långa koridorer så orkade jag inte mer utan satte mig och åkte......


Sedan va det "bara" att tuffa hemåt igen......


Har räknat på alla gånger som sambon har fått åka in med mig för att sedan vända hemåt,och sedan in och hämta mig..... Det blev 10 gånger....på mindre än 1 vecka.... stackarn!

han sa det- startar jag bilen så hittar den själv till Sundsvall nu.....

Ja och det kan jag tro!


Det kommer mer inlägg hur det har varit sen jag kom hem....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livetsprovning - 30 december 2014 11:42

Ja egentligen.... Har inte varit in här och skrivit något på snart 1 år.....   MASSOR har hänt!!   Både bra och dåliga saker.....   Ska försöka skärpa mig och göra en "sammanställning" för jag vill ju gärna ha det dokumenterat oxå, så a...

Av livetsprovning - 14 februari 2014 21:54

 Ja det har varit eller är mycket nu....   Har en del saker som jag hemskt gärna skulle vilja ha gjort klart innan operationen.... Bla förra veckan så donade jag i köket, diskade allt som är uppe på köksskåpen.... Och efter det så blev jag li...

Av livetsprovning - 6 februari 2014 19:07

Idag och igår fick/får jag betala för det jag gjorde i tisdags när jag höll på i sovrummet o ytte gariner o i sängen....   Igår var jag ju så speedad...   Idag är jag så "låg"   Helt utmattad!! Så fort jag rör på mig tex för att gå o häma...

Av livetsprovning - 5 februari 2014 18:33

Ja tänka sig.... Nu har lite "rättvisa" skipats.....      Har varit "nere" och funderat på detta med att min operation blev framskjuten och andra som börjat sin "resa" senare än mig skulle få sin operation tidigare än mig.... Det kändes inte rätt...

Av livetsprovning - 3 februari 2014 21:48

Har hela helgen och idag måndag varit så himla hungrig!!!   Har druckit vatten som en galning i helgen och har varit ute och gått både lördag och söndag....Men idag/kväll kom "bakslaget" eller rättare sagt hela dan....   Har haft så ont i höf...

Ovido - Quiz & Flashcards