Alla inlägg under maj 2011

Av livetsprovning - 4 maj 2011 17:27

Ja idag känner jag mig gladare och lugnare!   

Detta att pappa har legat på sjukhus har sugit mer energi än vad man tror....

Så när han kom hem igår så kände jag en viss lättnad.


Men nu blir det ju en ny annan oro.... Hur klarar han sig utan syrgas?

kommer det att gå i längden? Jag vet att man kan få en sån apparat som ger en extra syre hemma men då blir han ju bunden att bara vara inne, om han inte vill bära med sig syrgastuber.... Men han verkade nöjd att vara hemma och efter ett tag hade han sovit rätt bra i natt.

Sen är det ju så att jag vet att han ska ju inte bara ligga på sofflocket utan det är bra att han rör på sig.... Men han är ju som en annan... kan inte sluta utan ska hela tiden ha nått att göra... Och att lära sig att säga nej till folk....


Som när han va som sämst så hade det kommit en bekant (en kvinna) som har jobbat inom vården, har med sig sin son..... Pappa hade lovat att hjälpa hennne att byta däck.... Men han gjorde det ändå.... Men efter ett däck så va han så dårlig att han inte tog sig upp från verkstadsgolvet........

Så min svåger hjälpte honom med resten..... Sedan kommer hon upp till mamma och säger . men vad dårlig han är! alldeles grå i ansiktet!!!

Ja men fel och säga åt sin son att göra det! Han är väl ca 33 år.....

Hade jag varit hemma har dom fått tagit sina däck och bil och åkt hem!!!!!!


Degen efter åkte han in, och har ju legat inne i ca 14 dagar, med hjärtinfarkt.


Men det visar på hur folk är.... Dom ska bara ha sitt gjort till vilket pris som helst.


Idag har det varit bra torkväder så 2 maskiner har jag kört.......

pysslade lite, och skulle precis ta en promenad, men då kom sambon in och slängde på kaffe...... Så jag tog promenaden efter......


Kände mig sugen på att göra nått mer......

Tänkte att det är ju perfekt väder att städa lite i boden.... Men det va inte så bra ide, för det är endel som sambon ska gå igenom och han håller på med bromsarna på en bil, så det får vänta.......

Men då föreslog han att om jag ville ha nått att göra kunde jag klyva ved..... Tycker att det är lite meditativt att stå där...... Dock så är det inte med yxa...

Så några kubbar blev det......

Konstigt hur det är....... Jag är vänsterhänt, men använder högern mest.....

Jag vet att jag är starkare i höger.... Men jag tycker att jag borde va mer "hänt" med vänstern....

Har dom senaste dagarna känt av lite i högerarmen sen jag drog kvistar från häcken hos svägerskan (träningsvärk)

Och jisses vilken värk jag kommer att ha i morgon!   

Fast jag försökte ta med vänstern så blev det högern varannan gång lixom....


Ja ja..... Nu blir det nog inget mer idag.......


Arbetsförmedlingen ringde idag...... Undrade hur det gick hos företagsstrategerna..... Ja vad ska man säga...... Inte kommer jag att bli friskare av det där..... Inte kommer jag att bli piggare och få mer ork.


Har ont i lederna idag igen.... Inget kul......

Det känns ungefär som om jag håller på att bli sjuk......

Men jag vet att det är för att jag har gjort för mycket....... Men jag försöker ha ett mål att göra nånting varje dag, annars blir jag galen!

Men det tror jag att jag blir ändå! Inte blir jag piggare och får mer ork för att jag trular på.

Försäkringskasse hel....et har jag gett upp på...... Fick papper om avslag på grund av bristade bevis på sjukdom...... Så det känns som om att just nu lägger jag min energi på strategerna och psykologen som jag nyss har börjat gå hos.....

Ska gå min andra gång i morgon.... Kommer jag att bli frisk av att gå till honom?

Ja det är en fråga det......


Fick en lunta papper av honom oxå som jag skulle svara på...... MASSOR. med grejjer..... vem/vilka har behandlat mig sedan jag blev sjuk......

Ja du..... efter 7 år är det inte lätt att svara på..... Sedan vad vill jag ha ut av mina besök hos honom..... JO jag vill bli frisk, pigg igen.!!


Men det är klart..... Läkaren såg ju på mig att jag inte mådde bra efter alla dessa turer med FK.... Men inte har jag blivit friskare av att få alla dessa avslag.....


Funderar på att "löpa hela linan ut"...... Börja arbetsträna, vekligen utsätta mig och prova hur långt går det? Kanske...kanske  inte skulle det funka, 100% vet jag skulle inte funka, kanske inte ens 25 för det är ju det minsta......

Skulle jag kunna bestämma vilka dagar som jag är pigg,så skulle det funka, men så är ju inte livet...... Sen ska man ju funka hemma med.....


Ja funderingar kan man ju ha........

Av livetsprovning - 3 maj 2011 19:56

Ja är det så igen......??


Idag började jag dagen med att bli väckt av telefon kl 8... Innan jag fattade vad det va!......

Såg då att det låg snö på backen.....   


Kröp ner under täcket igen och löste lite korsord......

Men att somna om va omöjligt! Skulle ha behövt det för det har varit en orolig natt.


När jag kom ner så hade sambon fixat fika!   


Sedan pysslade jag lite.... Färgla några budpar som jag har tänkt att jag ska ha till kort.... Under tiden hörde jag sambon fixa och dona i köket....

Fick lite dårligt samvetet för att han stod och diskade och torkade, så jag slängde fram snabeldraken (dammsugaren) vilket skulle ha gjorts för flera dar sen.....

Sög runt i hallen,köket och vardagsrummet.....

När det va klart så gick jag över till toan nere.... oxå behövligt.....

Putsade rutan på innandörren i hallen.....


Knatade ner till lådan och hämtade posten....

När jag va klar bjöd jag in sambon på kaffe   


Funderade på att torka golven, men lyckades hålla mig, för jag skulle till företagsstrategerna i dag.....

Upptäcker när jag är på väg dit att jag inte är nån vidare bra chaufför.....

Kommer på mig själv att jag sitter lixom och stirrar framför mig.....

Vilket händer när jag har gjort för mycket...... Men vad skulle jag göra?

Jag kan ju inte dra med mig sambon som chaufför och ska sitta och vänta i över 1 timme på att jag skulle bli klar.....


Hos strategerna löpte det på som vanligt.... Svarade på frågor om vad jag tycker det är för fördelar och nackdelar med att ha jobb och för och nackdelar med att vara arbetslös..... Sedan ville jag göra om de frågorna jag svarade på sisst....

För när jag hade gått hen sisst så klurade jag endel på dom och ansåg att jag hade kanske kunnat svara anorlunda på endel..... Men det va att man skulle skatta på en skala från 1 till 7..... Tex på fråga kunde vara.

Hur ser du på livet?  1glatt roligt  eller 7 innehållslöst, tråkigt, meningslöst.....


Kan säga att vissa va inte så lätta, för man skulle ju kunna sitta och vända och vrida dom fram och tillbaka.Sen beror det ju på dagsformen när man svarar på nått sånt..... Inte är väl livet alltid roligt och soligt?

Men jag försöker att vara positiv!


När jag va på väg hem svängde jag in på ica och handlade lite och lämnade tidningar till återvinning.


Väl hemma så va middagen serverad!    


Känner nu att dagen börjar ta ut sin rätt..... ont i lederna i armarna....



Av livetsprovning - 1 maj 2011 17:35

Har inte hänt nått här dom senate dagarna....

Har tagit det lugnt, för jag känner att jag gjorde för mycket den där dagen....

Det är som att gå på en slak lina..... känner mig inte matt och "dårlig" men känner att gör jag minsta mer nu så är det kört och då menar jag kört....

Då bli det INGET absolut inget inte ens att pyssla.


Jo jag har gjort en sak idag......

Jag följde med sambon till hans syster för han skulle hjälpa henne med att ta ner en häck.... Så jag följde med och drog lite pinnar till en brasa, men kände att nu räcker det.... Vad gör jag då? Jo jag tar en kratta istället och krattar ihop lite pinnar...

INGEN tvingar mig, men det känns ju så fruktansvärt dumt att stå och titta på när andra jobbar..... Jag klarar inte av det! Jag är van att man hjälper till om det är nått som ska göras.....

Sedan vi kom hem så har jag rengjort skrivaren.... HUGA hur fingrarna ser ut nu. Sedan började jag igår och fyllde på färg i behållarna, men det verkar som om det gula inte funkar.... Upptäckte nu att den läker... Som tur va så har jag inte satt tillbaka patronen ännu i skrivaren.... Får nog byta ut den....

Tur att jag har en i reserv här hemma.....


Pappa opererades i torsdags i Umeå och det gick bra. Så på fredagen fick han åka till sjukhuset "hemma". Idag har syrran och mamama varit hos honom och han hade varit så pigg!! I morgon skulle han få info av läkaren....

Får se om dom skickar över honom på lung så att dom kollar upp hans lungor, det vore ju bäst nu när han ändå är där, annars lär han ju inte vilja åka in sen....


Han har tydligen haft en hjärtinfarkt..... Men fast jag är uska fattar jag inte.... För när jag läste till det så fick jag då lära mig att en förträngning är en förträngning och en hjärtinfarkt blir det när det bli stopp i kärlet och en bit av hjärtat dör.... För det är ju en förträngning han har haft.....

Måste nog läsa på om det där......


Nej nu ska jag sluta för mina leder värker......


Ovido - Quiz & Flashcards