Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Hemma igen....

Av livetsprovning - 30 oktober 2012 16:16

Japp nu är jag hemma igen!


Inget slår att få komma hem och mysa in sig och bara va....


Det har varit en bra men turbulent vecka....


Flickorna va inte som dom brukade Johanna verkar vara inne i nån trottsålder eller nått för minsta lilla man har sagt nej eller nått så har hon skrikigt/gråtit hejdlöst ibland i flera timmar....

Men det kanske va efter magsjukan oxå....


Vi insjuknade allihop en efter en och dom andra blev bra men min mage va inte alls på topp....

Så när jag va på väg norröver på torsdagen så ringde jag och bokade en läkartid på fredagen....


Väl där så sa han att det kan ta mellan 8-10 dagar innan magen blir OK efter en magsjuka....


Jag tror att jag hade åt gallan oxå för det kändes så,men någon gallmedicin det fanns det inte utan bara mot illamående eller värktabletter....

För så fort jag åt något så fick jag så ont i mellangärdet och mådde lite halv illa hela tiden....

Han klämde på magen och jag fick gå och lämna blodprover....Snabbsänkan visade inget...

Men han tog även prov på levern för jag ömmade över den...


Men sen kunde det även vara min IBS som har "triggats igång" av magsjukan....


Igår kände jag mig helt OK men idag lever det om i magen och "far runt" men jag mår inte illa...


Men jag fick reda på igår att mamma hade spytt hela dan och sen idag åkte brorsan hem från jobbet med magsjuka... Men det skulle ju va konstigt om dom blev smittade av mig för jag kräktes bara 1 gång och det va på lördagen för 1,5 vecka sen....


Jo det har varit en händelserik vecka...


Först det där med bilen och medicinen att den blev blöt,sen mobilen som la av..... Men jag köpte en ny laddare så nu funkar den igen..... Sen magsjuka och sisst men inte minst en explosion på ett bakdäck när vi va på väg ner till Ullared....

Vi fick det på världens sämsta ställe så det va bara att köra på fälgen till en kåk som låg lite längre bort och när vi kom åkandes så åker det en bil därifrån....

Så jag går för att ringa på och skulle tala om varför vi va där men då va det ingen hemma,men efter en stund så kommer gubben hem,så jag går dit för att tala om att vi hade fått punktering.... Men att vi snart va klar...


Han skrattade och sa det att det va inte det bästa stället att få punktering på men vi va inte den första och antagligen inte den sissta som stannade hos honom för att byta däck... Så det va helt OK! :-)


Men sen flöt resan på smidigt! Som tur va så hade jag lagt i ett "riktigt" däck extra i bilen så vi behövde aldrig använda nödhjulet....


Jag handlade lite nytt till vardagsrummet! Nya gardiner,nya kuddöverdrag och några dukar.... Tänkte köpa en matta oxå som matchade dom vinröda gardinerna men struntade i det och köpte nya fönsterlampor i stället! :-)


Så nu ska jag börja damma och knåpa och sedan får brorsan komma med bokhyllan som jag har fått av honom, så är vardagsummet som nytt!


I helgen som va så va jag och mamma barvakt åt Johanna och Mathilda när syrran jagade och det gick så bra!

Lite gråt va det men inte alls mycke,jag bäddade ner dom och va ute och gick och dom sov en stund medans jag tog löst däcket från bilen som vi skulle byta,det som vi satte dit efter punkteringen va utan dubb....

Men när jag nästan va klar så vaknade dom sådå fick mamma komma och ta dom....


När pappa va klar med monteringen på fälgen så satte jag dit det på bilen!


Det är som jag sa åt syrran när vi fick punkteringen att helt handfallna är vi ju inte! Vi KAN ju faktiskt byta däck! Och nu bytte jag igen...  :-)


Men en sak upptäckte jag.... Eller jag visste ju redan men det blir så påtagligt.....


Pappa skulle ju hjälpa mig att lägga på däcket på fälgen för han har en sån maskin i sin verkstad..... Men oj vad han blev andfådd av minsta lilla!

Ja det har jag ju märkt att det är sämre med hans lungor,men det blev lixom så tydligt,nu när han skulle göra detta...


Igår va han in på lung och det va 2 år sedan han va inne sisst.... Han har lungfibros... Alltså att elveolerna,lungblåsorna stelnar och lungrona blir inte lika elastiska och man får inte åt sig syre....


nu va hans syresättning nere på 84 tror jag att det va så det skulle komma hem en sköterska som skulle kolla upp och visa vilka hjälpmedel som finns... Så det blir syrgas....


Varför man får lungfibros det vet dom tydligen inte riktigt.... Undrar om det är ärftligt?


Ja det va inge kul att höra detta,men samtidigt så är det ju bättre att han får syrgas om han nu får det så att kroppen hans slipper kämpa så!

Att han en dag skulle komma till det stadiet det har man ju förstått,för han måste ju ha luft!


Igår och idag har det snöat en massa så det har nog kommit 1,5 dm med blötsnö... Vitt och fint blev det!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livetsprovning - 30 december 2014 11:42

Ja egentligen.... Har inte varit in här och skrivit något på snart 1 år.....   MASSOR har hänt!!   Både bra och dåliga saker.....   Ska försöka skärpa mig och göra en "sammanställning" för jag vill ju gärna ha det dokumenterat oxå, så a...

Av livetsprovning - 14 februari 2014 21:54

 Ja det har varit eller är mycket nu....   Har en del saker som jag hemskt gärna skulle vilja ha gjort klart innan operationen.... Bla förra veckan så donade jag i köket, diskade allt som är uppe på köksskåpen.... Och efter det så blev jag li...

Av livetsprovning - 6 februari 2014 19:07

Idag och igår fick/får jag betala för det jag gjorde i tisdags när jag höll på i sovrummet o ytte gariner o i sängen....   Igår var jag ju så speedad...   Idag är jag så "låg"   Helt utmattad!! Så fort jag rör på mig tex för att gå o häma...

Av livetsprovning - 5 februari 2014 18:33

Ja tänka sig.... Nu har lite "rättvisa" skipats.....      Har varit "nere" och funderat på detta med att min operation blev framskjuten och andra som börjat sin "resa" senare än mig skulle få sin operation tidigare än mig.... Det kändes inte rätt...

Av livetsprovning - 3 februari 2014 21:48

Har hela helgen och idag måndag varit så himla hungrig!!!   Har druckit vatten som en galning i helgen och har varit ute och gått både lördag och söndag....Men idag/kväll kom "bakslaget" eller rättare sagt hela dan....   Har haft så ont i höf...

Ovido - Quiz & Flashcards