Alla inlägg den 26 juni 2012

Av livetsprovning - 26 juni 2012 12:12

Tänkte börja lite med detta..... Skriva lite om min operation.....


På söndagen åkte vi in sambon och jag och låg över på patient hotellet... för jag skulle vara på avd 12 redan kl 06.30


Sambon stannade kvar,för jag ville gärna ha någon "där" när jag vaknade..... Ja på uppvaket fick han ju inte vara...Men jag visste att han fanns någonstanns och väntade på mig......


När jag kom på avdelningen så fick jag duscha med descutan...Desinfektions medel....  Det gjorde jag även kvällen innan.... Torr man blir av den och luktar sprit lixom....


06.45 va jag klar..... Fick reda på då att det blir nog inte föränn 10 som dom kommer och hämtar dig.....


Plötsligt så står den läkaren som ska operera mig vid sängen och jag fick snällt följa med på ultraljud.....

2 st sora myomer ser dom + ev några små... Det va svårt att se men en av dom stora satt mindre bra till.....


Dom va även in 3 st läkare varav hon som skulle operera mig.. och vi pratade om riskerna och att det kunde bli infektion,men att jag skulle få äta penicillin i 10 dagar efter operation.... När vi pratade då om ryggbedövning så sa dom även denna risk med huvudvärk,men att alla inte får de.... Men då finns det trix för de....

Ja sade jag en blod-patch.... Då blev dom snopna att jag visste vad det var.... (men det visste jag vad det var för det har syrran fått göra 2 gånger) Då säger den läkare som ska operera mig,Ja hon är väldigt VÄL informerad om risker och dyl.....   


Sedan va det att gå tillbaka till sängen och vänta.... Vid 7.45 tror jag att det va då kom dom plötsligt och hämtade mig för då hade det blivit ändring och dom tog mig före......


Förberedes nere på operation,fick lugnande.... Så skulle dom sticka mig i ryggen och ge mig ryggbedövningen....

Dom stack och stack.... Till slut säger narkossköterskan att nu får ni bedöva för hon reagerar på sticket....

Då fick jag "tandläkarbedövning".... Dom bytte narkosläkare under tiden för hon som stack  först hon ville inte fortsätta eftersom att jag va så svårstucken..... Så byttes dom av... Tror att det va Anders som gjorde det...Och så säger han att nu tar det och nu känner du att det skicker i benen,nu får du lägga dig.....


MEN jag kände minnsann inge kryp i benen och vips så sov jag......


När jag vaknade ur narkosen så känner jag hur himla ont det gör i såret.....Tänker att snart,snart går det över....

Men efter en stund när jag klarnat mer så inser jag att det där släpper inte......


Börjar "klaga" då drar dom ut min säng till ett annat rum och säger att ryggbedövningen tog inte... Så vi måste göra om det.... Jag tänkte att det är lika bra att jag försöker sitta nu oxå...Eftersom att jag visste att jag va så svårstucken....För dom tänkte göra det när jag låg....

Samma visa igen... Dom stack och stack......

Till slut så träffar narkosläkaren Anders på och jag får smärtlindring! Då kände jag hur det "stack och kröp" i benen....

ÅÅHHH vad skönt det va när smärtan klingade av.....


Hörde när det va klart att dom sa.... Och hon T.O.M satt upp när hon fick den......

Tanken slog mig då att man är nog tåligare än vad man egentligen ska vara..... Men jag hade fått annan smärtlindring innan,men den tog inte "riktigt"


Sedan låg jag lääääänge på uppvaket...... Tänkte ska dom inte skicka upp mig snart....

Tänkte på stackars sambon......


Men tydligen så enligt sambon som hade frågat efter mig och "sprungit" där på avdelningen så ville jag inte vakna riktigt.... Och jag vet att jag va väldigt seg.......


När dom hämtade mig så va klockan närmare 18........ Och då fick jag reda på att sambon hade åkte hem.....

ÅHH vad jag led med honom..... Vilken väntan!


Tydligen så hade dom blivit 30 min försenade med operationen pga att jag va så svårstucken.....


Någon gång på natten eller på tisdagen så började huvudvärken........


Huvudet kändes som det skulle sprängas i bitar...... Allt blev så förstärkt! Alla lukter,ljus,ljud......

Det blev som "stopp" i vänster öra.... Kändes som om jag hade vaxpropp.... Nacken va så stel.... Yr,kallsvettig,

Det tom gjorde ont i huvet att öppna ögonen och att röra på dom!

När jag pratade så kändes det/hördes det som om jag pratade i en tunna....


Dom försökte vätska upp mig med 4 påsar dropp och massor med kaffe så att det inte va det som jag hade ont i huvudet av.... Men inget hjälpte......

2 gånger tror jag att jag va uppe och satt på sängkanten mellan måndag morgon och onsdag förmiddag.....


Kändes som om man hade världens bakfylla.... Den VÄRSTA någonsinn!!


Så på onsdags fm. fick jag åka ner igen på uppvaket och där gjorde dom en blod-patch......

Då tar dom blod ur armvecket och prutar in det i ryggen för att man ska sluta läka ryggmärgsvätska....

För det va det jag gjorde...Det va därför jag mådde som jag mådde...


När dom va klar med detta,så kände jag redan innan jag fick lägga mig ned att då började huvudvärken att klinga av..... ÅÅHHH vad skönt det va!

När man har fått en blod-patch så är det ryggläge som gäller... Så jag låg plant i 4 timmar.... Inte röra på mer än armar och ben inte sitta upp eller dyl......


Efter detta så klev jag upp.... Kändes fortfarande lite i huvet men inte som förut.....

Duschade och sedan hämtade sambon mig och vi åkte hem........


Mitt i allt detta elände så får jag beskedet...... Operationen hade gått bra!!

Den myom som ställde till det "värst" den hade dom oxå fått bort! + dom små!   


Men myomer är luriga sa läkaren... Dom kan komma tillbaka.......


Läkaren sa även att jag hade haft en dårlig start och maximal otur........

Så på grund av denna dårliga start och att jag inte kunde kliva upp dom 2 första dygnen så blir det att ta blodförtunnande i spruta i 3 veckor i stället för 1 vecka....


Fortsätting följer....



Ovido - Quiz & Flashcards