Alla inlägg under januari 2012

Av livetsprovning - 18 januari 2012 15:05

Ja jag tog och gjorde likadant i går kväll.....

1 lugnande och sen sov jag..... Tror att jag har vänt mig 2 gånger bara i natt.....


Men drömt en massa tok..... Brukar komma ihåg vad med just nu är det tomt...

Skönt de.....


Jag har varit ute och gått min lilla runda..... Fast jag känner mig matt.....

Men tjurig som man är ska det bara gå..... Sen har jag hämtat ett lass med ved....


Sedan har jag plockat ur diskmaskinen och i med nytt....


Nu väntar jag på sambon så att vi kan dricka kaffe!   


Jag ska försöka att dammsuga och torka golvet i hallen och köket.... Men vi får se hur det går med den saken...

Egentligen har jag redan gjort nog, för annars så får jag "betala" sen....


Men jag VILL ju!


Läste en artikel i går om ME... kroniskt trötthetssyndrom.... Tänk va mycket det är som stämmer in på mig.....

Detta är kronsikt mest troligt blir man aldrig frisk och man ska inte utsätta sig för att göra för mycket... För det bryter ner och man blir sämre....Man blir mattare mer utpumpad,förkylnings symtom, ont i kroppen, minnesförlust,stresskänslig, dårlog sömn OSV.


Men trotts detta så är jag inte sjuk..... NÄE enligt försäkringskassan så är jag tydligen så frisk så att jag ska kunna jobb Eftersom att det inte finns nån medicinsk diagnos.... Jag har inget som dom kan "ta på" inget högt blodtryck, inget dårligt blodvärde, ingenting som "syns"  "bara" det som jag säger och dom har inget mer att gå på....


Men jag ska göra vad jag kan..... Men jag vet inte hur det kommer att gå..... Förhoppningvis så får FK lite mer att gå på då....


Sen ska det ju inte stickas under stolen... Jag har/mår inte bra... Efter allt som har hänt så är det inte konstigt att jag mår som jag mår säger läkaren, att sedan lägga det uppe på detta gör ju inte saken bättre...


Jag har haft den här följeslagaren ett tag nu.... Jag har gått in i mitt nionde år..... Herregud det känns inte så länge! Men jag kämpar! Jag vill bli mitt gamla jag!

Av livetsprovning - 17 januari 2012 18:13

Ja det kan man väl kalla det??


Kände på mig redan på kvällen att jag skulle inte lyckas somna som "på folk och vis"

Så jag tog lugnande!

Det kändes faktiskt bra att ligga där och "vänta" på att dom skulle ta och sen slummrade jag sött!


Sen har jag mer eller mindre sovit som en stock!    

Vaknade på morgon kulan och va upp på toa,sen lyckades jag somna om,men sov inte riktigt lika gott....

Men vaknade sedan  till sant och insåg att klockan va nästan 12!  URP!!


Men jag lär ju behöva det! Har ju inte sovit nå vettigt på 14 dagar...


Men jag vet inte ja..... Jag har inte varit pigg i dag..... Trött,matt.... Ont i kroppen.... Magen är kaos!

Bara att gå och hämta posten är skit jobbigt.... Attlyfta armen och klia sig i huvet känns FÖR jobbigt....

Och det är så min kropp reagerar när det är för mycket.....


Men jag har ju inte gjort nått!!!!

Undrar om hjärnspöken kan ställa till det så här?


Va iväg och besiktade bilen...... GGGRRRAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

Fick tydligen en etta "bra att veta" förra året på rutan..... Den har sett likadan ut i åratal.... Visst det kanske är dax att byta,MEN sprickan som är där är längst ner på rutan och stör inte alls sikten.....

Men det är väl för att dom ska få visa vem det är som bestämmer....

Jag vet inte.... Om man får en etta och bra att veta ena året...Blir det automatiskt en tvåa då andra året om man inte har gjort nått åt det??


Så den där drömmen jag hade här om natten,den va nog inte så galen ändå......


Herregud..... Jag skulle nog ha sålt bilen när jag började att fundera på det.....

Nu åker jag på att byta ruta och att besikta om den..... Det va dom pengarna.....


Innan vi åkte hem lyxade vi till det med att gå och äta en kebabtalrik..... Ja egentilgen skulle man väl ha struntat i de och sparat in.... Men hur ofta äter vi ute?

Blir det 1 gång /mån så är det bra.....

Handlade lite annat kolijox,typ mjölk och dyl innan vi styrde kosan hemmåt....

Av livetsprovning - 16 januari 2012 18:34

Japp....

Natten som va va lika hemsk......


Somnade väl så där 03.30 Men måste ändå ha slumrat till en snabbis för jag blev så brydd när sambon klev upp...

Och då hörde jag sen att katten jamade och ville ut,så det va därför han klev upp.....


Blev så himla stel i nacken och axlarna av allt snurrande i sängen.....


Tänkte ta en sömntablett redan när jag lade mig men jag trodde att det skulle gå ändå,och sedan va det för sent.

Så ikväll är det jag som tar en!!


Lyckades somna till slut,men drömde om att jag va hem till far med min bil för genomgång inför besiktning....

Han hittade lite glappt i framvagnen,men han trodde att det va så lite så det behövdet inte göras nått åt....

I drömmen sen på besiktingen så gick bilen givitvis inte igenom,och dessutom va båda framdäcken så nerslitna så jag fick inte ens köra därifrån med bilen!

Jag va så lessen,för istället för att byta en del innan däcken va förstörda så skulle jag nu få byta den + köpa nya däck! När jag vaknade så rann tårarna.......


Lyckades ändå somna om igen.... Men vaknade av att telefonen ringde..... Syrran från S-holm.....

Dom börjar ju sin dag typ kl 04.30 ..... Men det va väl ändå dax att kliva upp....


Hängde tvätt innan jag gick ner och fikat tog jag framför tv:n.... Efter en stund börjar

Programet en unge i minuten..... Tänkte faktiskt att detta kanske jag inte borde se.....

Men jag blev kvar.....

HUGA va jobbigt det va!  Med facit i hand så skulle jag nog ha slitit mig från tv:n när det började...

Men det kanske är nyttigt att känslorna bubblar fram.....


Klädde sedan på mig och gick ut..... Hämtade ved i vanlig ordning.....

Tog sedan en promenix och på vägen hem så hämtade jag posten.

Inget paket idag heller..... Väntar på paket med blommor till mina kort.....


Har fått ett brev från sifo... Nån undersökning..... Det är ju inte klokt, sen jag flyttade hit så blir jag "indragen" i allla möjliga undersökningar..... Man kunde kryssa i om man inte ville bli kontaktad nå mer efter denna och det gjorde jag.... Men tänkte att jag får väl "dra mitt strå till stacken" och svara.... Men det är 40 st A:4 sidor fullproppade med frågor......

Så det satt jag och knåpade med när sambon kom hem..... Då tog jag paus och vi drack kaffe.....

Sedan gick vi och vilade.... Jag somnade aldrig,men det kanske gjorde nån nytta iallafall....


Middagen bestod av rester från tacosen vi åt i helgen.... MUMS! Skulle ledigt kunna äta det oftare!


Nu ska jag fortsätta motera lite stämplar!

Av livetsprovning - 15 januari 2012 21:35

Ja den har lixom förändrats den senaste veckan.....


Förra veckan då sov jag ,men bara ytligt och drömde en massa och for och snurrade i sängen...

Kommer oftast ihåg mina drömmar som kan vara väldigt konstiga...


Den här veckan då har det svängt.... Har varit så himla pigg..... Jag vet att jag är en kvälls/nattmänniska....

Men detta är ju sjukt!

Lägger mig "vanlig" tid som vi brukar... Läser och försöker komma till ro.....

Sambon släcker och somnar.... Jag fortsätter läsa en stund,men släcker för att inte störa honom.....

Sedan ligger jag där.... Ja klockan har som värst kunnat bli 03.30 vissa nätter..... Men är ändå PIGG!!


Och jag kan inte skylla på att jag vilar på dan för det gör jag inte!'

Men det kanske är det som är felet? Att jag INTE gör det?


För när jag va ännu sämre i min utmattning,så svarade kroppen att bli mer uppskruvad och pigg om jag inte vilade på dan,för att byta och att inte "trigga" ingång....

Men jag tycker inte att jag har det behovet idag....

Men det kanske är så att kroppen är smartare än knoppen?


En sak är då säker..... Att ligga vaken funkar inte på denna kropp!

För då blir allt bara fel om det får fortsätta,då "laddar jag ner" och blir sämre i min ork och blir mattare igen....


Och den lilla ork som jag har nu den vill jag gärna ha kvar och att det ska öka på lite eftersom...


Men jag har iallafall tvättat och hängt 2 maskiner idag + lagat middag, spätta picata med kokt potatis!

Sedan har jag burit ut och kört bort det sissta efter ljusstöperiet som inte hade kommit ut än....


Jag har även sorterat in lite av endel stämplar som jag har haft liggades framme....


Inte mycket, men alltid något!


Av livetsprovning - 14 januari 2012 20:39

Ja idag har varit en rätt "ok" dag.... i mina mått mätt......


Har iallafall inte varit skakis eller nått,trodde det eftersom att jag kände av att jag hade gjort för mycket igår....


Idag har jag varit och handlat och lämnat in saker på erikshjälpen.


Sedan var jag till minneslunden och tände ett ljus,ett ljus för mitt lilla   


Sedan hämtade jag ett nytt lass ved.....


Vi vaknade idag till en mindre angenäm doft...... Stopp i avloppet IGEN......

Som tur va så hade det iallafall inte gått hål denna gång,inte som det verkar iallafall.....

Sambon fick upp det så nu får det gärna hålla sig öppet tills i sommar.....

För då ska här grävas det har JAG bestämmt!

Sambon sa det ...Har det gått hål så får det minsan vara tills i sommar innan vi fixar de.....

Jaha sade jag DÅ flyttar jag tills det är klart!!


Sedan börjar han nynna på Idas sommarvisa "du ska inte tro det blir sommar"    


När jag sitter och fixar med tacos grejjer till middagen så funderar jag på det.....

Och får ett skrattanfall!!!


Kärleken min han kan verkligen få till de.... !        



Av livetsprovning - 13 januari 2012 19:48

Ja lite så känns det....


Har varit rätt så OK dagar....

Men idag har jag givitvis tagit FÖR mycket......


Kan lixom inte nöja mig med det lilla......


Efter frukost så gick jag ut... Tänkte att idag ska det banne mig bli en promenad om än liten....

Sagt och gjort,blåste rätt friskt så vägen hade nästan blåst igen....


Knatade iväg,halva vägen vad jag brukar ha gått förut.... Kändes rätt så ok, och det va väldigt skönt att vända om och få vinden i ryggen!

Väl tillbaka så gick jag och hämtade ett lass med ved... Sedan in och drack kaffe....


Sedan har jag inte gjort nått särskillt... JO jag har "pratat" med Johanna i telefon!   

Efter mycket om och men så fick vi henne att säga hej då så att jag hörde det!!

GULL GUMMAN!!

Längtar så till jag kan få stjäla nån puss av henne!


Vid middagen "brakade" jag igenom igen..... Matt, skakis orkar knappt lyfta mjölkglaset..... URK

Hatar att må så här....

Men vilar en stund, och är så toksugen på kladdkaka......

Tänkte de att jag svänger ihop en sån och sen blir det inget mer...... JO VISST!

Jag kan tydligen inte hålla mig "på mattan" det finns inte!

Står där och tänker att när jag ändå har ugnen varm ska jag inte svänga ihop nått mer?

Sagt och gjort.... Cocostosca bitar är nu gjorda och står och svalnar.....


Undrar hur jag mår i morgon??


Av livetsprovning - 11 januari 2012 18:53

Ja,jag är ett unicum.....        Tydligen.....


Men jag tar väl allt från början........


Började dagen med att prata med syrran i S-holm en stund...... I bakgrunder hör man Johanna tjoa och "prata" som bara den!    


Moster blir så glad när jag hör det!  Det låter ju SÅ underbart!!

Sade åt syrran att hon måste spela in det! När Johanna inte vet om det,för hon är oootroligt intresserad av telefonen... När man ringer dit så är det hon som ska hålla i telefon och knäppa på alla knapparna..... Det hjälper inte sa syrran att ge henne en gammal som hon kan knäppa på medans mamma pratar i den andra.... NÄE det duger inte! Och då är hon nyss fyllda 1 år...


Sedan åkte sambon och jag till Ånge för att besikta min bil... Trodde vi iallafall.....

När vi är inne på Ica så blinkar lyset några gånger ungefär som om att det håller på att bli strömavbrott....


När vi kommer till bilprovningen och jag ska knappa in att vi är där så kommer en av "gubbarna" fram och talar om att dom har strömavbrott och har haft det ca 20 min.... Undrar om vi va inbokade....

Ja men sade jag kan ni inte göra en flygande besikting då??    

Nja.... ja om vi hade kunnat de så......


Men jag frågade då om vi kunde åka nån sväng så kanske det hade kommit tillbaka sen....

Sagt och gjort,vi stack iväg en liten sväng och gjorde lite andra ärenden. men när vi kom tillbaka va det lika

svart    

Så vi frågade om det gick att omboka via nätet även om våran tid så att säga hade "förfallit" i och med att det va ju idag kl 13.50 Och jag hade ju redan betalat den tiden....

Jo då det skulle gå bra..... Väl hemma så skulle jag göra det,och då stod det att jag skulle betala 320 kr.... Men sedan när jag klickat klart så stod det betalt...

Så nu blir det till veckan i stället.... Lite surt dock att inte få det gjort....


Ringde hem och skojade med pappa....... Han brukar alltid vilja veta hur det har gått.....

Ja sade jag den gick inte ens in igenom porten..... Men vad säger du?? Vad va det för fel då??

NÄE nu driver du med mig!?       Kunde inte låta bli!!


Idag har solen oxå lyst på oss, och "förvandlat" allt till ett vackert täcke.... Rimfroset och snön hänger tungt i träden.... När vi åkte till Ånge ångrar jag att jag inte tog med mig kameran!

OJ vad underbart fint  det var!  Men det kommer förhoppningvis fler dagar....

Sen är det ju inte lätt att fota från bilen.... Får nog åka iväg nån dag efter nån skogsbilväg och ta lite kort!


Väl hemma så tog vi oss en kopp kaffe.....


När vi va precis klar så ringer läkaren som opererade mig......

BRA! för då fick jag fråga endel som jag va brydd över.....


Hon förklarade att polypen inte visade några cancergener och det va ju tur....

Hon hade själv tyckt  det va konstigt att knölen hon hade hittat när hon undersökte mig va borta vi operationen.... Och det kunde hon inte förklara..... Du måste vara ett unicum!!

Ja sade jag det visste jag redan..... Så varför bli brydd?


Hon hade jobbat och opererat folk i 18 år och aldrig upplevt nått liknande! Så hon fick oxå "lära" sig något nytt!

Hon kunde inte förklara,men borta va den ju... och "kvar" va polypen....


Jag har mina misstankar hur det kan ha gått till och dom förklarade/frågade jag  henne om, sånt som jag har gått och funderat på, och hon tyckte att jag va en klok person! För mina misstankar va ungefär som hon oxå trodde att det hade gått till på....

Hur som helst så va det inget farligt... Vi får hoppas att knölen inte kommer tillbaka och att inte nån polyp heller dyker upp.... Men dom är ju dock som svampar, så sånna kan man få tillbaka....

Men det kan jag leva med! Då får dom ta bort den om det blir  problem igen.


Så fysiskt kan man ju säga att det är OK nu då.... Men psykiskt är det jobbigt....

Men ändå så är det en bra dag idag!


Dessa 3 månader har varit jobbiga! Så nu gäller det "bara" att reparera det psykiska oxå....

Att "glömma" och gå vidare är ingen bra ide,för det har jag provat förr....

Förr eller senare så kommer det i kapp en och då får man ta tag i det då.... Är ju bättre att försöka att göra det nu... Bara det att jag vet inte riktigt vart jag ska börja....

Jag hoppas bara att jag snart får börja på samtal!.

Av livetsprovning - 10 januari 2012 19:58

Ja idag är jag tack och lov piggare!!   


Och då "måste" jag givitvis göra endel......


Tog kameran och gick ut!!


ca -10 grader och SOOOL!!


Fotade endel,visar dom bästa....

Sedan sopade jag av min bil som va rätt snöig....Ska besikta i morgon.....

Egentligen varför har jag bil? Vi använder ju bara jettan + att sambon har endel andra mer eller mindre "skrotbilar" som är besiktade och åkbara.... Så egentligen så skulle jag sälja medans jag fortfarande får nått för den....


Sedan gick jag och hämtade posten!

Visst inte med samma ork som tidigare, men dock! Förut nu när jag va så matt va jag ju inte ens ut!


I brevlådan låg nått som jag har väntat på!!

En stans för att stansa papper i som jag ska ha till mina kort!



 


Den är lite mindre än dom blad jag använder nu,men det gör inget!


Sedan åkte sambon och jag till "grannbyn" till erikshjälpen för han skulle köpa några däck som fanns där,som förhoppningvis ska passa till traktorn.... För dom som sitter på är runda som ostar!


Väl hemma drack vi kaffe....


Sedan har jag suttit här och läst bloggar.....

När riktigt så illa är det inte!    


Blev akut hungrig och insåg att "kocken min" va ute i garaget.... Och jag har ju inte brydd mig den senate veckan va gäller mat..... Så jag ringer till honom och na höll på att spackla på amasonen,så han ville göra klart innan det torkade.....

Sagt och gjort satte igång och gjorde mat..... Korvstroganoff och ris!


Ja så idag har jag gjort MYCKET egentligen... iallafall om man jämför med dom dagar som har varit!


Underbar dag med solsken och snö i träden....  -10 grader.....


 



 



Ställde om kameran till att ta i solnedgång och då blev bilderna brunare.....


 




Ovido - Quiz & Flashcards